Official course description, subject to change:

Preliminary info last published 22/01-24
Course info
Language:
Danish
ECTS points:
7.5
Course code:
BSUSEXW1KU
Participants max:
180
Offered to guest students:
no
Offered to exchange students:
no
Offered as a single subject:
no
Programme
Level:
Bachelor
Programme:
BSc in Software Development
Staff
Course semester
Semester
Forår 2025
Start
27 January 2025
End
30 May 2025
Exam
Exam type
ordinær
Internal/External
ekstern censur
Grade Scale
7-trinsskala
Exam Language
DK
Abstract

Brugergrænsefladen er en vigtig del af et IT-system og inkluderer både grafiske elementer som skærmbilleder, knapper, links, men også bredere dele som video, lyd og fysiske interaktionsdele. Kurset giver et teoretisk og praktisk indblik i systematisk design og udvikling af brugergrænseflader.

Description

Brugergrænserflader er en central del af alle IT systemer og at kunne designe og udvikle dem systematisk er vigtigt for en software udvikler. Det er også vigtigt at forstå principper bag udviklingen så det er lettere at forstå hvorfor elementer er designet som de er. I dette kursus får den studerende et praktisk og teoretisk fundament for systematisk udvikling af brugergrænseflader.

Målet med kurset er at gøre den studerende i stand til at designe brugergrænseflader på en systematisk måde samt vurdere brugeroplevelsen (UX) af en grænseflade, som for eksempel at tage hensyn til brugerens behov, mål, den platform systemet skal køre på og de data systemet skal benytte. Kurset vil benytte sig af webprogrammering teknikker (React/JavaScript) til at udvikling af brugergrænseflader.

Formal prerequisites

Dette kursus indgår på andet semester på bacheloruddannelsen i softwareudvikling.

Intended learning outcomes

Efter kurset skal den studerende være i stand til:

  • Beskrive hvad user experience og brugervenlighed er, og hvordan det kan måles
  • Redegøre for designmetoder til udarbejdelse af brugergrænseflader
  • Forklare, hvordan kognitive forhold som gestalter og mentale modeller har indflydelse på brugerens opfattelse af et system
  • Designe en grænseflade systematisk ud fra en designmetode
  • Udarbejde prototyper af brugergrænsefladen og vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige slags prototyper i givne situationer
  • Teste og analysere user experience med en prototype ved hjælp af usability tests og rapportere fundne problemer, og give forslag til forbedringer
  • Forklare hvordan en webbrowser er opbygget og fungerer
  • Udarbejde en semantisk korrekt skalerbar brugergrænseflade ved brug af HTML og CSS
  • Implementere logik der muliggør brugerrejsen gennem de forskellige dele af løsningen ved brug af JavaScript og API-kald
Ordinary exam
Exam type:
A: Written exam on premises, External (7-point scale)
Exam variation:
A33: Written exam on premises on paper with restrictions