Digital kultur og medier (Spring 2025)
Official course description, subject to change:
Course info
Programme
Staff
Course semester
Exam
Abstract
Formålet med dette kursus er at give de studerende en generel forståelse af, hvad der karakteriser digital kultur og kulturelle praksisser. De studerende lærer hvordan de kan identificere og analysere digitale kulturelle fænomener, og hvordan disse fænomener kan forstås som et samspil mellem mediesystemer, personlig kontekst og fællesskaber. Kurset undersøger herudover, hvordan digitale platforme både kan begrænse og berige muligheden for kulturelle udtryk.Description
Design af digitale og interactive teknologier bygger på en forståelse af brugere, og deres behov, visioner og værdier. Denne forståelse må derfor også tage udgangspunkt i en bred forståelse af digital kulturelle og aktuelle kulturelle praksisser, særligt når et design involverer brugen af digitale medier og tjenester. Men kultur kan forstås og analyseres på mange forskellige måder. I stedet for at se kulturen som noget, der er statisk og givent, ser vi på dette kursus kultur og kulturelle former som noget, der vedvarende udvikles i samspil med nye medieformater og tjenester.
Kurset giver de studerende en grundlæggende forståelse for digital kultur og kulturelle praksisser, og sætter dem i stand til at udføre studier af brugerpraksisser fra et kulturelt perspektiv. De studerende træner deres kompetencer i at analysere, hvordan digitale kulturer og de måder, hvorpå de kommer til udtryk på digitale platforme, udvikler sig i et samspil mellem socialitet og teknologi.
Kurset introducerer de studerende for forskellige
perspektiver på kultur og kulturbegrebet, og på hvordan man kan analysere
kultur, og vi vil diskutere, hvad det vil sige at leve i et samfund, hvor
stadig flere kulturelle praksisser og udtryksformer bliver medieret digitalt.
De studerende vil blive introduceret til grundlæggende teorier om relationen
mellem kommunikation og kultur, mellem social interaktion og kultur, og omkring
identitet og selvfremstilling, ligesom vi vil se på andre relevante studier af kultur
og kulturanalyser af fænomener som f.eks. subkultur og viralitet. Kurset vil
herudover se på konkrete eksempler på digitale kulturer og samfundsmæssige forhold.
Nogle af de basale udfordringer og problemer, der kan være i at studere digital
kultur i praksis, diskuteres løbende på
kurset. Det sker blandt andet med udgangspunkt i den viden, de studerende har
fået i kurset ”Digital Design og Interaktive Teknologier – Foundations”.
Formal prerequisites
Bemærk, at i foråret 2024 vil undervisningen på kurset vil finde sted primært på dansk. Nogle gæsteforelæsninger kan være på engelsk. Fuld forståelse af dansk er derfor en forudsætning for deltagelse på kurset.
Intended learning outcomes
Efter kurset skal den studerende være i stand til:
- Forklare, hvad kultur er, og hvordan kultur udvikles i samspil med (digitale) medieformer
- Beskrive forskellige tilgange til studiet af kultur i en digital kontekst
- Identificere og anvende metoder til at studere digital kultur og digitale kommunikationspraksisser
- Beskrive og anvende relevante teorier, der kan understøtte forståelse af digitale kulturer
- Analysere kulturelle praksisser i forbindelse med et konkrete studie af en selvvalgt case eller digitalt fænomen, relateret til digital kultur og mediebrug
- Beskrive og reflektere over egen-studiets fund, baseret på udvalgt teori, metode og egne empiriske observationer
Ordinary exam
Exam type:C: Submission of written work, External (7-point scale)
Exam variation:
C11: Submission of written work