Digital kultur og medier (Spring 2024)
Official course description:
Course info
Programme
Staff
Course semester
Exam
Abstract
Formålet med dette kursus er at give de studerende en generel forståelse af, hvad der karakteriser digital kultur og kulturelle praksisser. De studerende lærer hvordan de kan identificere og analysere digitale kulturelle fænomener, og hvordan disse fænomener kan forstås som et samspil mellem mediesystemer, personlig kontekst og fællesskaber. Kurset undersøger herudover, hvordan digitale platforme både kan begrænse og berige muligheden for kulturelle udtryk.Description
Design af digitale og interactive teknologier bygger på en forståelse af brugere, og deres behov, visioner og værdier. Denne forståelse må derfor også tage udgangspunkt i en bred forståelse af digital kulturelle og aktuelle kulturelle praksisser, særligt når et design involverer brugen af digitale medier og tjenester. Men kultur kan forstås og analyseres på mange forskellige måder. I stedet for at se kulturen som noget, der er statisk og givent, ser vi på dette kursus kultur og kulturelle former som noget, der vedvarende udvikles i samspil med nye medieformater og tjenester.
Kurset giver de studerende en grundlæggende forståelse for digital kultur og kulturelle praksisser, og sætter dem i stand til at udføre studier af brugerpraksisser fra et kulturelt perspektiv. De studerende træner deres kompetencer i at analysere, hvordan digitale kulturer og de måder, hvorpå de kommer til udtryk på digitale platforme, udvikler sig i et samspil mellem socialitet og teknologi.
Kurset introducerer de studerende for forskellige
perspektiver på kultur og kulturbegrebet, og på hvordan man kan analysere
kultur, og vi vil diskutere, hvad det vil sige at leve i et samfund, hvor
stadig flere kulturelle praksisser og udtryksformer bliver medieret digitalt.
De studerende vil blive introduceret til grundlæggende teorier om relationen
mellem kommunikation og kultur, mellem social interaktion og kultur, og omkring
identitet og selvfremstilling, ligesom vi vil se på andre relevante studier af kultur
og kulturanalyser af fænomener som f.eks. subkultur og viralitet. Kurset vil
herudover se på konkrete eksempler på digitale kulturer og samfundsmæssige forhold.
Nogle af de basale udfordringer og problemer, der kan være i at studere digital
kultur i praksis, diskuteres løbende på
kurset. Det sker blandt andet med udgangspunkt i den viden, de studerende har
fået i kurset ”Digital Design og Interaktive Teknologier – Foundations”.
Formal prerequisites
Bemærk, at i foråret 2024 vil undervisningen på kurset vil finde sted primært på dansk. Nogle gæsteforelæsninger kan være på engelsk. Fuld forståelse af dansk er derfor en forudsætning for deltagelse på kurset.
Intended learning outcomes
Efter kurset skal den studerende være i stand til:
- Forklare, hvad kultur er, og hvordan kultur udvikles i samspil med (digitale) medieformer
- Beskrive forskellige tilgange til studiet af kultur i en digital kontekst
- Identificere og anvende metoder til at studere digital kultur og digitale kommunikationspraksisser
- Beskrive og anvende relevante teorier, der kan understøtte forståelse af digitale kulturer
- Analysere kulturelle praksisser i forbindelse med et konkrete studie af en selvvalgt case eller digitalt fænomen, relateret til digital kultur og mediebrug
- Beskrive og reflektere over egen-studiets fund, baseret på udvalgt teori, metode og egne empiriske observationer
Learning activities
Lektionerne indeholder læringsaktiviteter i form af korte
in-class øvelser, der aktivt engagerer de studerende i undervisningen.
I øvelserne arbejder de studerende i praksis med dataindsamlingsmetoder med
fokus på både kvantitativ og kvalitativ indholdsanalyse, suppleret med andre
metoder. Herudover arbejdes med den akademiske rammesætning af de studerendes
egne projekter.
Som led i undervisningen, skal de studerende tidlig i forløbet vælge et samtidigt digitalt kulturelt fænomen eller en kulturel praksis som udgangspunkt for et empirisk studie (= en case), som de på gruppebasis skal arbejde med det meste af kurset. Udvælgelsen af casen skal ske med udgangspunkt i et selvvalgt emneområde og med et relevant fokus, der afspejler kursets emner. Som led i øvelserne skal de studerende planlægge og beskrive et undersøgelsesdesign, som de siden skal føre ud i livet. Fundene fra deres empiriske studier præsenteres hen mod slutningen af kurset på et miniseminar, hvor de studerende får feedback fra andre studerende og undervisere på deres fund og analyse. Case-beskrivelsen henholdsvis undersøgelsesdesign skal beskrives kort på skrift og afleveres til undervisere og TAs i løbet af kurset, så de studerende kan få hjælp til at skærpe deres fokus og forberede sig bedst muligt på den afsluttende eksamen.
Course literature
Der findes ingen grundbøger til dette kursus. Litteraturen vil bestå af up-to-date forskningsartikler og udvalgte bogkapitler. Materialet gøres tilgængelige på LearnIT, når kurset starter.
Student Activity Budget
Estimated distribution of learning activities for the typical student- Preparation for lectures and exercises: 25%
- Lectures: 20%
- Exercises: 20%
- Assignments: 5%
- Project work, supervision included: 15%
- Exam with preparation: 15%
Ordinary exam
Exam type:C: Submission of written work, External (7-point scale)
Exam variation:
C11: Submission of written work
En individuel opgave på 6-8 sider (max. 3600 ord minus referencer), som skal analysere data indsamlet i løbet af kurset
reexam
Exam type:C: Submission of written work, External (7-point scale)
Exam variation:
C11: Submission of written work
En individuel opgave på 6-8 sider (max. 3600 ord, eksklusiv litteraturliste), som skal analysere data indsamlet i løbet af kurset
Time and date
Ordinary Exam - submission Mon, 13 May 2024, 08:00 - 14:00Reexam - submission Wed, 24 July 2024, 08:00 - 14:00