Brugere i kontekst (Autumn 2024)
Official course description, subject to change:
Course info
Programme
Staff
Course semester
Exam
Abstract
Dette kursus vil give de studerende teoretiske og metodiske forudsætninger for at analysere og forstå hvordan mennesker bruger og interagerer med digitale teknologier i situeret praksis. De studerende vil få trænet deres evner til at analysere og reflektere over brugere og teknologier i kontekst gennem konkrete cases fra deres egne studier og undervisernes forskningsprojekter.
Description
Kurset vil give de studerende en bred teoretisk indføring i hvad det vil sige at studere teknologier og brugere i kontekst. De vil få metodiske, teoretiske og analytiske værktøjer til at udvikle dybdegående og kritiske forståelser for relationer og interaktioner mellem brugere, teknologier og de sociale, kulturelle, affektive situationer som interaktionerne finder sted i. Hermed vil de studerende få trænet deres evne til at agere som refleksive og ansvarlige praktikere, ved at reflektere over konsekvenser af nye sociale og teknologiske praksisser i forhold til spørgsmål om eksempelvis ansvar, agens, grænser mellem privat og offentlig, roller og identiteter, som er forbundet med nye teknologier og digitale transformationer. Kurset vil introducere de studerende til teoretiske koncepter fra sociologien, blandt andet fra teknologi og videnskabsstudier (STS) og feministiske teknologi studier, til at udføre kritiske analyser af teknologier og brugere i kontekst, og de samfundsmæssige tendenser der præger udviklingen af digitale teknologier og services. På kurset vil vi primært arbejde med kvalitative metoder såsom feltarbejde, interviews, design-etnografi og online etnografi.
Nogle af de emner som kurset vil dække (dette er eksempler og ikke en afgrænset liste):
- Kontekst begrebet – Hvordan skal vi forstå og analysere ’kontekst’?
- ’Making homes’ – hvordan kan vi forstå hjemmet som kontekst i relation til smart home teknologier?
- Everyday automation – Hvordan påvirker ’automatiseringen af hverdagen’ med f.eks. stemmestyrede teknologier og self-trackers menneskers hverdagsliv? Hvilket ’arbejde’ kræver det at få teknologierne til at virke?
- Socio-technical imaginaries: Hvordan kan vi forstå den måde hvorpå teknologiske og sociale forestillinger og virkeligheder påvirker og gensidigt skaber hinanden?
- Feminist studies – Hvordan er feministiske studier relevante for at forstå teknologiers rolle som med-skabere af relationer af forskellighed/lighed mellem mennesker og (re-)distribuering af værdi, roller og ansvar i vores samfund?
- Stemmestyret teknologi og stemmen som infrastruktur; Hvordan bliver stemmen del af en infrastruktur i brugen af stemmestyret teknologi? Hvad er stemmen egentlig? Og hvad betyder det at vi kan manipulere vores omgivelser ved hjælp af stemmen for f.eks. idéer og visioner om kontrol, autonomi, selvpleje…men også for det affektive miljø i hjemmet?
- Etnografiske metoder; Hvordan kan vi indsamle ’situeret’, rig og detaljeret data om mennesker og teknologier i kontekst?; autoetnografi, interviews/fokusgruppe, digitale metoder.
OBS: Undervejs i kurset vil vi arbejde med det akademiske håndværk, herunder emner som problemformulering, forskningsdesign og akademisk opgaveskrivning. Nogle af øvelsestimerne vil have akademiske workshops for de af jer som ikke er vant til at arbejde akademisk, eller gerne vil have genopfrisket jeres akademiske kompetencer.
Formal prerequisites
Dette kursus er del af første semester på kandidaten i Digital Design og Interaktive Teknologier.
Intended learning outcomes
Efter kurset skal den studerende være i stand til:
- Identificere og beskrive relevante teoretiske begreber til studiet af brugere og teknologier som situeret I kontekst.
- Udvælge og anvende relevante metodologiske og teoretiske tilgange til at udføre et studie af brugere og teknologier i kontekst.
- Analysere egen empirisk data ved at anvende teoretiske, begrebslige og metodologiske ressourcer præsenteret på kurset.
- Diskutere og udføre kritisk refleksion over relationen mellem valgte teorier, metoder, empirisk data og deres implikationer for egen studiets fund.
Ordinary exam
Exam type:C: Submission of written work, External (7-point scale)
Exam variation:
C11: Submission of written work