Official course description:

Full info last published 25/08-20
Course info
Language:
Danish
ECTS points:
7.5
Course code:
MBILIOR1KU
Participants max:
45
Offered to guest students:
no
Offered to exchange students:
-
Offered as a single subject:
no
Programme
Level:
Master programme
Programme:
Master in IT Management
Staff
Course manager
Assistant Professor
Teacher
Full Professor
Teacher
Assistant Professor
Teacher
Part-time Lecturer
Teacher
PhD student
Course semester
Semester
Efterår 2020
Start
24 August 2020
End
31 January 2021
Exam
Exam type
ordinær
Internal/External
ekstern censur
Grade Scale
7-trinsskala
Exam Language
DK
Abstract
Kurset sætte fokus på hvorledes it kan bidrage til forretningsmæssig værdiskabelse herunder hvordan organisering og ledelse af it håndteres og hvilken betydning det har.
Description

For at bidrage aktivt til forretningsmæssig værdiskabelse ved hjælp af IT, er det en forudsætning, at de, der varetager eller påtager sig et ledelsesmæssigt ansvar, er bevidst om egen ledelse, herunder egne styrker og svagheder, samt har forståelse for de relevante kompetencer og mulige udviklingspotentialer it-organisationen har.

De studerende opbygger gennem kurset viden og forståelse for ledelse generelt og it-ledelses praksis, udfordringer og roller specifikt. Samtidig opbygger de studerende viden og forståelse for organisationer generelt og it-organisationens opgaver, kompetencer og transformation specifikt.

Efter endt kursus kan de studerende analysere og evaluere såvel egen som andres it-ledelsespraksis samt analysere og evaluere it-organisationens kompetencer og udviklingspotentialer.

Formal prerequisites

ITU's generelle adgangskrav for uddannelsen Master i it-ledelse.

Intended learning outcomes

Efter kurset skal den studerende være i stand til:

  • Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over andres og egen it-ledelsespraksis med udgangspunkt i kursets teorier.
  • Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over egen eller andres it-organisering herunder kompetencer og udviklingspotentialer under hensyntagen til de omkringliggende organisatoriske forhold med udgangspunkt i kursets litteratur. .
  • Reflektere teoretisk over egen organisation og evaluere på egen ledelsespraksis og foreslå udviklingsmuligheder i relation hertil.
  • Vurdere teoretiske og praktiske it-ledelses og it-organisatoriske problemstillinger og kunne formidle og diskutere disse med både fagfæller og ikke-specialister.
  • Beskrive og opstille nye løsningsmodeller på it-ledelse og it-organisatoriske problemstillinger og formidle disse til både fagfæller og ikke-specialister.
Learning activities

Kurset gennemføres som en kombination af selvstudie, gruppedialoger, vejledermøde, weekendseminarer og aflevering af opgaver.

Der er to weekend seminarer som varer fra fredag morgen til lørdag eftermiddag, hvor der veksles mellem teoretiske indlæg og gruppediskussioner.


Course literature

The course literature is published in the course page in LearnIT.

Student Activity Budget
Estimated distribution of learning activities for the typical student
  • Preparation for lectures and exercises: 40%
  • Lectures: 16%
  • Project work, supervision included: 34%
  • Exam with preparation: 10%
Ordinary exam
Exam type:
D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D22: Submission with following oral exam supplemented by the submission.
Exam submission description:
Synopsis på 4-5 sider om 1) Ændringer i egen organisation som følge af digitalisering 2) Behov for ændring i IT ledelsen og IT organisationen 3) Refleksion over 1 og 2 med udgangspunkt i fagets litteratur.
Exam duration per student for the oral exam:
20 minutes

Time and date