Official course description, subject to change:

Preliminary info last published 15/11-23
Course info
Language:
Danish
ECTS points:
7.5
Course code:
MBLEDIT1KU
Participants max:
42
Offered to guest students:
no
Offered to exchange students:
no
Offered as a single subject:
no
Programme
Level:
Master programme
Programme:
Master in IT Management
Staff
Course semester
Semester
Forår 2025
Start
27 January 2025
End
30 May 2025
Exam
Exam type
ordinær
Internal/External
ekstern censur
Grade Scale
7-trinsskala
Exam Language
DK
Abstract

Kurset sætter fokus på, hvordan en organisation udvikler digitalt lederskab – og hvilke organisatoriske og ledelsesmæssige kompetencer, der er centrale herfor. Deltagerne bliver skolet i et nyt mindset, hvor tværfagligt samarbejde, kompleksitetsledelse, etik, innovation og uforudsigelighed er en del af den nye dagligdag.


Description

Kurset dækker emner som: digital transformation, den ambidextrale organisation, dynamiske kapabiliteter, brugercentrering, samskabelse, design thinking, it-mindset, nye organisationsformer, digital ledelse, motivation af specialister, forandringsledelse.

De studerende får indsigt i digital transformation og forskellige generationer af it-mindset. Hvad kan der forstås ved digital transformation, og hvad kendetegner de organisationer, der gør det godt.

Der ses nærmere på nye organisatoriske former og nye måder at arbejde med henblik på at forstå forskellige ledelsesformer og roller. De studerende stifter bekendtskab med forskellige antagelser, der kan være om it og de forskellige roller som it-funktionen varetager i organisationer, og hvilken betydning det har for håndtering af digital transformation, og hvor der skal sættes ind.

De studerende indføres i motivations- og beslutningsteorier og diskussion af deres anvendelse og betydning i forhold til ledelse af forskellige typer af medarbejdere og under forskellige forhold.

De studerende sikres indsigt i, hvordan der skabes en balance mellem den individuelle medarbejders forventning om autonomi og selvledelse, og på den anden side organisationens behov for overholdelse af it-standarder og styringsstrukturer.

De studerende får indsigt i organisatoriske forandringsprocesser, herunder hvad det kræver rent ledelsesmæssigt.



Formal prerequisites
Intended learning outcomes

Efter kurset skal den studerende være i stand til:

  • Identificere, beskrive, analysere og diskutere de organisatoriske forandringer som følge af digital transformation.
  • Tilrettelægge en forandringsproces med fokus på nye måder at arbejde og organisere sig i en given kontekst.
  • Anvende metoder og mindset der er væsentlige for hvordan digital transformation kan organiseres.
  • Udvælge, beskrive og designe nye måder at samarbejde i forbindelse med digital transformation.
  • Identificere, beskrive og reflektere over behovet for ledelse i en digital æra.
Ordinary exam
Exam type:
D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D11: Submission with following oral exam based on the submission.