Official course description, subject to change:

Preliminary info last published 15/11-23
Course info
Language:
Danish
ECTS points:
7.5
Course code:
MBDIITF1KU
Participants max:
42
Offered to guest students:
no
Offered to exchange students:
no
Offered as a single subject:
no
Programme
Level:
Master programme
Programme:
Master in IT Management
Staff
Course semester
Semester
Forår 2025
Start
27 January 2025
End
30 May 2025
Exam
Exam type
ordinær
Internal/External
ekstern censur
Grade Scale
7-trinsskala
Exam Language
DK
Abstract
Det er en forudsætning, at ledere forstår, hvordan it kan bidrage til organisationen, i form af udvikling af forretningens processer, nye produkter og services, samt nye mulige organisatoriske strategier, forretningsmodeller og interaktionsformer med centrale aktører.
Description
For at bidrage aktivt til forretningsmæssig værdiskabelse vha. digitalisering og IT er det en forudsætning, at de, der varetager eller påtager sig et ledelsesmæssigt ansvar, er bevidste om den organisation, som anvender og interagerer med IT. Endvidere er det er forudsætning, at vedkommende har forståelse for, hvordan IT kan bidrage til udvikling af forretningens processer til udvikling af nye produkter og services, til nye mulige strategier for organisationen og til nye mulige forretningsmodeller og interaktionsformer med centrale aktører. De studerende opbygger gennem kurset viden og forståelse for digitalisering i forretningsorganisationen (den øvrige organisation) og IT’s mulige bidrag til udvikling heraf. Samtidig opbygger de studerende viden og forståelse for forskellige digitale forretningsmodeller og deres implikationer for såvel virksomhedens manøvrerum samt mulige interaktionsformer med centrale aktører.

Det hele diskuteres og perspektiveres i forhold til digitalisering og IT-organisationen og IT-lederens kompetencer, samt behov og mulighed for digital transformation.

Efter endt kursus kan de studerende analysere og evaluere IT’s nuværende og fremtidige mulige bidrag til værdiskabelse og fremtidige udvikling af forretningen.

Faget afvikles over fire dage med hver sit faglige fokus.

Formal prerequisites
ILM 1. semester gennemført anbefales.
Intended learning outcomes

Efter kurset skal den studerende være i stand til:

  • Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over forretningsmodeller og -områder hvori digitalisering og it vurderes at spille en særligt væsentlig rolle i udvikling af virksomheden samt diskutere udviklingsmulighederne her inden for. Dette med udgangspunkt i kursets litteratur og teorier
  • Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over samarbejdet mellem digitalisering, it og den øvrige organisation, med udgangspunkt i kurset litteratur om Strategi, Governance og Alignment
  • Reflektere teoretisk over it-organisationens og egen it-lederrolle og kompetencer i relation til nuværende og forventelige fremtidige forretningsmodeller, strategier og beslutningsstrukturer
  • Beskrive og opstille nye løsningsmodeller på de problemstillinger og udfordringer, nye forretningsmodeller, strategier og digital transformation potentielt giver, og formidle disse til både fagfæller og ikke-specialister.
Ordinary exam
Exam type:
D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D2G: Submission for groups with following oral exam supplemented by the submission. Shared responsibility for the report.