Digital transformation og forretningsmodeller (Autumn 2024)
Official course description, subject to change:
Course info
Programme
Staff
Course semester
Exam
Abstract
Digitalisering er en katalysator for transformation af forretningsmodeller. Efterhånden som digital teknologi åbner op for nye muligheder, skubber teknologitrends til magtbalancer, og nye produkter, tjenester, virksomheder og forretningsmodeller dukker op.
Description
Digitalisering er en katalysator for transformation af forretningsmodeller. Efterhånden som digital teknologi åbner op for nye muligheder, skubber teknologitrends til magtbalancer, og nye produkter, tjenester, virksomheder og forretningsmodeller dukker op.
At analysere, forstå og vurdere den forretningsmæssige effekte af den digitale udvikling kræver dels IT teknisk viden og forståelse, dels forretningsmæssig forståelse.
I dette kursus introduceres de SWU-studerende til en række forretningsmæssige begreber og modeller, som tilsammen sætter dem i stand til at bruge deres IT teknologiske viden og indsigt til pro-aktivt at bidrage til håndtering af effekten af den digitale udvikling på forretningsniveau.
Dette fag udfylder business-hjørnet af ITUs trekant for SWU.
Formal prerequisites
Teknisk indsigt svarende til opnået på SWU semester 1-4. Erfaring med kundeprojekt svarende til 2. årsprojektet på SWU.
Intended learning outcomes
Efter kurset skal den studerende være i stand til:
- Redegøre for hvad en forretningsmodel er, herunder hvad den siger om en organisation.
- Redegøre for, hvordan man kan beskrive kommercielle og non-profit forretningsmodeller i henhold til teorien, og anvende dette til at beskrive elementerne i en given organisations forretningmodel og deres indbyrdes sammenhæng.
- Redegøre for, hvordan man kan beskrive en organisations omgivelser i henhold til teorien, og anvende dette til at beskrive en given organisations omgivelser, samt analysere hvorledes de påvirker organisationens forretningsmodel.
- Redegøre for, hvad et økosystem er, og analysere hvorledes forskellige organisationers forretningsmodeller spiller sammen i et givet økosystem.
- Analysere effekten på organisationer og økosystemer af udviklingen indenfor digitalisering: Identificere muligheder, barrierer, og potentielle forskydninger i indbyrdes styrkeforhold og indtjeningsmuligheder.
- Udarbejde en analyse af effekten af udviklingen indenfor digitalisering på et givet øko-system. Anvende analysen til at udarbejde anbefalinger til en given organisation i øko-systemet til design/tilpasning af forretningsmodel og/eller deltagelse i øko-systemer, herunder krav til digitalisering.
- Redegøre for hvordan man kan teste for og vurdere hypoteser og risici i forskellige faser af udvikling og tilpasning af forretningsmodeller. Anvende denne viden til at opstillet hypoteser og planlægge test i praksis i relation til en anbefalet tilpasning af forretningsmodellen.
- Reflektere kritisk over egne anbefalinger med anvendelse af kursets litteratur.
Ordinary exam
Exam type:D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D2G: Submission for groups with following oral exam supplemented by the submission. Shared responsibility for the report.