Official course description:

Full info last published 15/05-23
Course info
Language:
Danish
ECTS points:
7.5
Course code:
MBDIINN1KU
Participants max:
42
Offered to guest students:
no
Offered to exchange students:
no
Offered as a single subject:
no
Programme
Level:
Master programme
Programme:
Master in IT Management
Staff
Course manager
Associate Professor
Teacher
Associate Professor
Teacher
Associate Professor, Head of study programme
Course semester
Semester
Efterår 2023
Start
28 August 2023
End
26 January 2024
Exam
Exam type
ordinær
Internal/External
intern censur
Grade Scale
7-trinsskala
Exam Language
DK
Abstract

Du vil lære at analysere nyere udviklinger og udfordringer i relation til digitale teknologier, samt hvilken rolle de spiller i ledelse af innovation. Du lærer at udforme og kommunikere overbevisende argumentation i forbindelse med udarbejdelse og analyse af cases. Endelig vil du lære at anvende den viden, du opnår gennem kurset i en praktisk business case, ligesom du vil lære at designe digitale løsninger.

Description

Digital innovation defineres som “the carrying out of new combinations of digital and physical components to produce novel products” (Yoo, Henfridsson & Lyytinen, 2010: 725) eller “a product, process, or business model that is perceived as new, requires some significant changes on the part of adopters, and is embodied in or enabled by IT” (Fichman, Dos Santos & Zheng, 2014: 330). 

I dette kursus beskæftiger vi os med domænet ‘digital innovation’ med særligt fokus på digitale teknologiers rolle. Vi beskæftiger os med flere emner, herunder digital produktarkitektur, grundlæggende udviklinger indenfor hardware, software og netværk, der udgør grundlaget for digital innovation. Vi ser også på den måde hvorpå digital innovation fører til nye og innovative måder at organisere sig og arbejde. Vi analyserer hvilke muligheder for digital innovation, der opstår i kølvandet på ny teknologi, og på hvordan digital innovation er blevet udviklet og implementeret i praksis gennem praktiske eksempler og gæsteforelæsninger. 

Udover forelæsninger, der omhandler disse emner, vil du som studerende også omsætte din viden om digital innovation til praksis ved at udvikle et nyt digitalt værktøj eller service, der binder de emner, som diskuteres i forelæsningerne, sammen.

Du vil lære at analysere nyere udviklinger og udfordringer i relation til digitale teknologier samt hvilken rolle de spiller i ledelse af innovation. Du lærer at udforme og kommunikere overbevisende argumentation i forbindelse med udarbejdelse og analyse af cases. Endelig, vil du lære at anvende den viden, som du opnår gennem kurset i en praktisk business case, ligesom du vil lære at designe digitale løsninger. 

Du vil opnå en fundamental forståelse for digital innovation og relevante udviklinger og emner indenfor området. Mere specifikt vil du lære:

  • Hvad digital innovation er og hvilke specifikke karakteristika, der gør sig gældende for netop denne type af innovation.
  • At forstå grundlæggende karakteristika for de digital teknologier, som danner grundlaget for digital innovation.
  • At forbinde historiske, nuværende og fremtidige digitale teknologier til digital innovation.
  • At forklare specifikke nye udviklinger indenfor digital teknologi og innovation.

Du vil anvende den teoretiske viden om digital innovation i to domæner:

  • Analyse af business cases relateret til nye teknologiske udviklinger.
  • Design og udvikling af prototyper af innovative digitale applikationer.

Du lærer at samarbejde i teams, at præsentere og diskutere dit arbejde samt at give konstruktiv feedback på andres arbejde.

Formal prerequisites
Intended learning outcomes

Efter kurset skal den studerende være i stand til:

  • Genkende og definere centrale koncepter i relation til digital innovation.
  • Karakterisere sammenhæng mellem digital innovation og digitale infrastrukturer, platforme og økosystemer.
  • Analysere grundlæggende og nye teknologiske udviklinger indenfor digital innovation relateret til hardware, netværk, services og indhold.
  • Reflektere over og perspektivere fortidige, nutidige og fremtidige teknologiske udviklinger til digital innovation.
  • Mestre det basale håndværk i at designe og konstruere prototyper af innovative digitale services og værktøjer.
Learning activities

De studerende vil arbejde i grupper på en prototype af en specifik digital innovation i relation til de emner, der gennemgås på forelæsningerne. Prototyperne kommunikeres gennem en præsentation, der skal udarbejdes i gruppen og gives i plenum for holdet og evt. eksterne parter. 

Derudover kommer kurset til at bestå af følgende læringsaktiviteter:

  • Forelæsninger og oplæg.
  • Øvelser i grupper, hvor koncepterne skal analyseres og anvendes.
  • Konstruktion af prototype på digitale innovationer.
  • Præsentation og kommunikation af analyser af løsninger i form af oplæg og præsentationsmateriale.

Course literature

Grundbog: "Managing Digital Innovation - A Knowledge Perspective" af Sue Newell. Mere info følger. 

Student Activity Budget
Estimated distribution of learning activities for the typical student
  • Preparation for lectures and exercises: 35%
  • Lectures: 30%
  • Project work, supervision included: 30%
  • Exam with preparation: 5%
Ordinary exam
Exam type:
B: Oral exam, Internal (7-point scale)
Exam variation:
B22: Oral exam with no time for preparation.
Exam duration per student for the oral exam:
20 minutes


reexam
Exam type:
B: Oral exam, Internal (7-point scale)
Exam variation:
B22: Oral exam with no time for preparation.
Exam duration per student for the oral exam:
20 minutes

Time and date