Bæredygtigt iværksætteri (Spring 2022)
Official course description:
Course info
Programme
Staff
Course semester
Exam
Abstract
Verden ændrer sig og i dag er der mere end nogensinde fokus på bæredygtighed - både i forhold til vores klima og miljø, i forhold til at få skabt livsbetingelser, der muliggør et arbejds- og privatliv i balance. Udviklingen af anstændige jobs og ansvarlig produktion går hånd i hånd med den overordnede klimaindsats, som er grundlæggende kriterier, hvis vi skal bringe Danmark i spidsen for udviklingen af fremtidens bæredygtige virksomheder.Description
Der har de seneste år været et boom i iværksætterkulturen i Danmark, hvilket har resulteret i opstart af mange nye digitale, kreative virksomheder og nye app’s, spil og andre former for software har set dagens lys. Men pga. et øget fokus på bæredygtig udvikling er der i dag en voksende gruppe af mulige iværksættere, der ikke kan se sig selv i den klassiske opstartsproces med fokus på traditionelle forretnings- og investeringsmodeller.
Nye digitale formater har skabt et fundament for nye måder at organisere sig på i fællesskaber og derved er opstået nye forretningsmodeller. Eksempelvis er deleøkonomien i kraft af airbnb, Uber og andre platforme i dag en del af vores samtid og tanken om at organisere sig i fællesskaber og dele adgang til boliger og biler er mere aktuel end nogensinde. Vi har i Danmark tradition for at skabe fællesskaber omkring forretning og teknologisk udvikling, den danske andelsbevægelse sikrede at landbruget fik tilført de nye maskiner og den nye teknologi, der var brug for. Samtidig skabte bevægelsen et nyt form for bæredygtigt sikkerhedsnet for de selvstændigt erhvervsdrivende landmænd, og i dag er der store virksomheder samt mange nyere opstartsvirksomheder, som er baseret på andelstanken
Det er imidlertid svært at få øje på virksomheder, der arbejder inden for digitale løsninger, selvom der også her er et øget behov for nye, bæredygtige forretningsmodeller.
Kurset vil introducere til de elementer, som gør den studerende i stand til at udvikle et muligt forretningskoncept og få et overblik over de faktorer, som vil være afgørende for, at man kan etablere en bæredygtig virksomhed.Formal prerequisites
Intended learning outcomes
Efter kurset skal den studerende være i stand til:
- Beskrive, anvende og iværksætte en bæredygtig entreprenøriel process
- Redegøre for en forretningsmodel i relation til mulighed for økonomisk bæredygtighed, herunder finansiering og drift
- Analysere en forretningsmuligheds strategiske implementering
Learning activities
Kurset vil introducere til de elementer, som gør den studerende i stand til at udvikle et muligt forretningskoncept og få et overblik over de faktorer, som vil være afgørende for, at man kan etablere en bæredygtig virksomhed.
Kurset introducerer de
studerende til fremtidsforskningen som tværfaglig disciplin, dets
grundprincipper og modeller, samt UNESCO’s futures literacy kompetencebegreb.
Det handler om evnen til at forestille sig fremtiden på forskellige måder, at
vide hvorfor det er nødvendigt, samtidig med at man udfordrer indgroede
antagelser, så man bedre kan tænke i alternative fremtidsscenarier og se på nutiden
med friske øjne. Med udgangspunkt i bl.a. megatrends vil de studerende udforske
samfundsudviklingen det næste årti samt mulige implikationer for deres
forretningskoncept. Hertil skitserer grupperne det fremtidige miljø som deres
forretningskoncepter skal være parat til at kunne navigere i, for at teste og
sikre konceptets robusthed set i lyset af disse fremtidsudsigter.
Kurset inkluderer teori samt praksis og vil bl.a. inkludere forskellige mulige innovationsmodeller samt identifikation af forretningsmuligheder, konkurrent analyse og strategiudvikling - altsammen i et bæredygtigt perspektiv. Kursusformen er gruppebaseret og er meget praksisorienteret. Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg og deltagerdiskussion samt gruppearbejde.
Course literature
The course literature is published in the course page in LearnIT.
Ordinary exam
Exam type:D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D2G: Submission for groups with following oral exam supplemented by the submission. Shared responsibility for the report.
Der afleveres en opgave i grupper af 3-6 studerende. Afleveringen er på ca. 5 normalsider per studerende i gruppen, dvs. ca. 20 normalsider for en gruppe af 4 studerende.
Group
- Grupper af 3-6 studerende
20 minutes
Individual
reexam
Exam type:D: Submission of written work with following oral, External (7-point scale)
Exam variation:
D2G: Submission for groups with following oral exam supplemented by the submission. Shared responsibility for the report.
Group
20 minutes
Individual