IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Menneske-datamaskine interaktion 
Kursusnavn (engelsk):Human Computer Interaction 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Anbefalede forudsætninger:
Kurserne: Interaktive Systemer og Projektledelse eller tilsvarende kursus i design af interaktive systemer
-samt en vis færdighed i programmering fx fra at have fulgt kurserne: Indledende Programmering og Begreber og Redskaber i Programmering.
 
Læringsmål:Formålet med kurset er at indføre deltagerne i problemstillinger, arbejdsformer og teknikker, som er væsentlige for forståelsen af menneske-datamaskine interaktion (Human-Computer Interaction - HCI) og dermed for design af brugbare systemer. Specifikt vil kurset fokusere på problemstillinger og teoridannelser i relation til brugbarhedsbegrebet og evalueringsteknikker, og det vil have informationssøgning og samarbejde som de primære applikationsområder. 
Fagligt indhold:Kurset vil bestå af forelæsninger, øvelser og en afleveringsopgave. Forelæsningerne vil med brugbarhedsbegrebet som omdrejningspunkt behandle aspekter af og teknikker til brugercentreret systemudvikling. Tre centrale aspekter er her formålstjenlighed, effektivitet og tilfredshed, som alle tre er komplekse størrelser, der varierer med de konkrete brugere, opgaver og organisatoriske rammer, IT-systemer skal indgå i samspil med. For mange interaktive systemer, fx på Webben, er der en modstrid mellem ønsket om at designe universelt anvendelige systemer og de individuelle forskelle mellem personerne i den potentielle målgruppe. Af de mange delaktiviteter, der indgår i brugssituationer, lægger kurset særlig vægt på informationssøgning og samarbejde. En forståelse af hvordan informationssøgning og samarbejde foregår, og hvad der komplicerer disse aktiviteter, er vigtig for udviklingen af mange IT-systemer. Endvidere er evaluering en hjørnesten i brugercentreret systemudvikling og støttes af et større antal evalueringsteknikker. Udvalgte evalueringsteknikker vil blive gennemgået og diskuteret. Ligeledes vil øvelserne blive brugt til at arbejde konkret med disse teknikker. Afleveringsopgaven består i, at kursusdeltagerne i mindre grupper behandler et udvalgt emne fra kursuslitteraturen. Afleveringsopgaven danner, suppleret med det øvrige kursusmateriale, grundlag for en individuel mundtlig eksamen. 
Læringsaktiviteter:

Forelæsninger, øvelser og en afleveringsopgave 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i afleveringsopgave, uden forberedelse.  

Litteratur udover forskningsartikler:Meddeles senere