Kursusnavn (dansk): | Business Process Management |
Kursusnavn (engelsk): | Business Process Management |
Semester: | Forår 2011 |
Udbydes under: | Master i it, it-ledelse og strategi (ils) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 15 |
Forventet antal deltagere: | 25 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
Detaljeret beskrive de discipliner der udgører grundlaget for Business Process Management
Forklare, hvad der kan igangsætte et BPM initiative (Business Transformation, Continuous Process Improvement, Process Based Applications, Re-design for a Process Based Design).
Arbejde med Business Model Transformation Innovation og hvordan det er understøttet af Business Process Management.
Redegøre for den økonomiske værdi BPM kan bidrage med, dens betydning for virksomheden herunder den strategiske betydning.
Anvende et BPM Governance Framework.
Lave en BPM Strategy inklusive linke den til virksomhedens forretningsmodel.
Redegøre for de forskellige niveauer for Process Måling( Process Maturity, Process Performance Indicators (PPIs), Process Improvement Projects, Process Cost)
Anvende Process forbedringsmetoder og kunne beskrive anvendelsen af metoder for processoptimering – og samspillet med BPM.
Beskrive værdien af at bringe BPM sammen med Service Oriented Architecture
|
Fagligt indhold: | Målet med dette kursus er at gøre dig i stand til at bidrage til en virksomheds forretning ved at arbejde med processer. Indtil for nyligt har it-understøttede forretningsprocesser, der løber på tværs af organisationen, været utopi. Forretningsprocesser er blevet implementeret i siloer, hver applikation for sig. Dette paradigme har medført stor ufleksibilitet. Dette kursus vil lære deltagerne at udvikle en forståelse for processer der kan give virksomheder et konkret værktøj til at modificere og lede ens processer og dermed virksomhed.
Dermed har kurset Business Process Management til formål at vise de studerende, hvordan en it- og forretningsstrategi kan operationaliseres i virksomhedens processer. Endvidere ser vi på hvorledes BPM kan nedbringe omkostninger, forbedre kvalitet, reducere procestid og skabe process innovation. |
Læringsaktiviteter: | 14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser Læringen vil blive tilvejebragt via teori, modelapparat og case studies. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Grundbøger:
Applying Real-World BPM in an SAP Environment, ISBN 978-1-59229-343-8, 1st edition 2011
Plus kompendium |
| |