IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Design og brug af interaktive web-applikationer(DIWA) 
Kursusnavn (engelsk):Design and use of Interactive Web-Applications 
Semester:Efterår 2002 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:25 
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Kurserne "Interaktive systemer og
projektledelse", "Systemudvikling i
organisationer" forudsættes samt kendskab til
SQL fx. opnået gennem kurset "Databaser"
eller tilsvarende.


Kurset er en engangsforeteelse og vil kun blive udbudt
i E2002. 

Læringsmål:DIWA-kursus i kvantitative brugsmønsteranalyser af
intranetbaserede CSCW-systemer.


Målet er at introducere og inddrage studerende i
datalogis tværvidenskabelige DIWA
forskningsprogram. DIWA står for "Design and
use of Interactive Web Applications" og der
deltager 18 forskere og ph.d.-studerende fra RUC,
KUA, DTU og IT-højskolen i København. Vi studerer
hvordan man designer, udvikler, indfører og bruger
web-baserede systemer som medarbejderne i en
virksomheder kan bruge til at formidle information,
kommunikere, koordinere arbejde og dele viden. (se
evt. www.diwa.dk).


Kurset vil fokusere på den del af DIWA programmet
som undersøger hvordan det intranetbaserede CSCW
system Lotus QuickPlace anvendes af over 2000
brugere i en stor international finansvirksomhed.
Web-platformen benyttes i stigende grad som
grundlag for applikationer, der underst¯tter
kommunikation og koordination blandt folk, som
samarbejder på tværs af geografiske eller
organisatoriske skel. Der findes i dag ingen effektive
måder til at vurdere hvordan CSCW systemer bliver
anvendt. Kurset fokuserer derfor på
forskningsspørgsmålet: "I hvor høj grad er det
muligt at identificere specifikke brugsmønstre for et
CSCW værktøj ved hjælp af kvantitative forespørgsler
til logs af http-transaktioner foretaget med
værktøjet?"


Deltagerne vil gennem kurset opnå indsigt i:


  • DIWA forskningsprogrammet
  • Kommunikation i (virtuelle) organisationer og
    IT-støtte hertil
  • Lotus QuickPlace
  • Koordinationsmekanismer indenfor CSCW
  • Modeller for brugsmønstre
  • Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • Kvantitative loganalyser og datamining


Kurset har også som formål at understøtte specialer
inden for emnet.
 

Fagligt indhold:Den øgede internationalisering, som bl.a. finder udtryk
i fusioner mellem virksomheder på tværs af
landegrænser, skaber behov for
IT-kommunikationsværktøjer så medarbejdere i
sådanne distribuerede og virtuelle organisationer kan
samarbejde effektivt. Sådanne værktøjer omtales bl.a.
som CSCW systemer (Computer Supported
Cooperative Work), Virtual Workspaces og
Collaborative Technologies. RUC's BSCW-system er
et eksempel herpå.



Virksomheder investerer mange ressourcer i sådanne
systemer, men det er meget komplekst at monitere og
evaluere hvordan systemerne anvendes. Tre typer
metoder kan bruges: Kvalitative interview,
spørgeskemaer samt kvantitative analyser af logs fra
brugen af systemerne.



Kurset vil introducerer og "invitere" til DIWA
forskningsprogrammet. Vi har gennem de sidste 2 år
dels gennemført en række interviews, dels lavet en
spørgeskemaundersøgelse og derudover logget
brugen af mere end 100 QuickPlaces med over 2000
brugere i en stor distribueret international
finansvirksomhed.



På kurset vil vi gennemgå resultaterne af
interviewundersøgelserne og give adgang til data fra
spørgeskemaundersøgelse og log.



Vi vil gennemgå og diskutere hvilke kommunikations-
og koordinations-teoretiske muligheder der er for
CSCW
systemer og på denne basis udvikle modeller for
mulige brugsmønstre. Sideløbende vil vi søge efter
brugsmønstre i loggen over http-transaktioner ved
hjælp af SQL-forespørgsler og evt.
datamining-værktøjet SPSS Clementine.



Resultaterne fra søgningerne i log databasen vil blive
fremlagt og kurset vil som afslutning forsøge at
komme med et svar på det gennemgående
forskningsspørgmål.



 

Læringsaktiviteter:

Kurset er i høj grad forskningsbaseret og afvikles
derfor på seminarform, dvs. oplæg og diskussion af
udvalgt litteratur og kursets løbende resultater. Hertil
"øvelser" i form af arbejde med søgning i
log-database.
Som del af kurset laver hver studerende en personlig
"lærings-logbog". Der vil være mulighed for at påvirke
kurset så andre end de planlagte emner og
litteratur-kilder tages op.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamination på baggrund af
"lærings-logbog", samt artikel, der udleveres 3
arbejdsdage før eksamen. Udleveringen finder sted d.
13. januar 2003.  

Litteratur udover forskningsartikler:Indsigt i udvalgt litteratur. (De studerende vælger selv
litteratur inden for bestemte emner som de læser,
beskriver/opsummerer (forholder sig til fx. nogle af
vores artikler) og fremlægger.