Kursusnavn (dansk): | Design og brug af interaktive web-applikationer(DIWA) |
Kursusnavn (engelsk): | Design and use of Interactive Web-Applications |
Semester: | Efterår 2002 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 25 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Kurserne "Interaktive systemer og projektledelse", "Systemudvikling i organisationer" forudsættes samt kendskab til SQL fx. opnået gennem kurset "Databaser" eller tilsvarende. Kurset er en engangsforeteelse og vil kun blive udbudt i E2002.
|
Læringsmål: | DIWA-kursus i kvantitative brugsmønsteranalyser af intranetbaserede CSCW-systemer.
Målet er at introducere og inddrage studerende i datalogis tværvidenskabelige DIWA forskningsprogram. DIWA står for "Design and use of Interactive Web Applications" og der deltager 18 forskere og ph.d.-studerende fra RUC, KUA, DTU og IT-højskolen i København. Vi studerer hvordan man designer, udvikler, indfører og bruger web-baserede systemer som medarbejderne i en virksomheder kan bruge til at formidle information, kommunikere, koordinere arbejde og dele viden. (se evt. www.diwa.dk).
Kurset vil fokusere på den del af DIWA programmet som undersøger hvordan det intranetbaserede CSCW system Lotus QuickPlace anvendes af over 2000 brugere i en stor international finansvirksomhed. Web-platformen benyttes i stigende grad som grundlag for applikationer, der underst¯tter kommunikation og koordination blandt folk, som samarbejder på tværs af geografiske eller organisatoriske skel. Der findes i dag ingen effektive måder til at vurdere hvordan CSCW systemer bliver anvendt. Kurset fokuserer derfor på forskningsspørgsmålet: "I hvor høj grad er det muligt at identificere specifikke brugsmønstre for et CSCW værktøj ved hjælp af kvantitative forespørgsler til logs af http-transaktioner foretaget med værktøjet?"
Deltagerne vil gennem kurset opnå indsigt i:
- DIWA forskningsprogrammet
- Kommunikation i (virtuelle) organisationer og
IT-støtte hertil - Lotus QuickPlace
- Koordinationsmekanismer indenfor CSCW
- Modeller for brugsmønstre
- Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- Kvantitative loganalyser og datamining
Kurset har også som formål at understøtte specialer inden for emnet.
|
Fagligt indhold: | Den øgede internationalisering, som bl.a. finder udtryk i fusioner mellem virksomheder på tværs af landegrænser, skaber behov for IT-kommunikationsværktøjer så medarbejdere i sådanne distribuerede og virtuelle organisationer kan samarbejde effektivt. Sådanne værktøjer omtales bl.a. som CSCW systemer (Computer Supported Cooperative Work), Virtual Workspaces og Collaborative Technologies. RUC's BSCW-system er et eksempel herpå.
Virksomheder investerer mange ressourcer i sådanne systemer, men det er meget komplekst at monitere og evaluere hvordan systemerne anvendes. Tre typer metoder kan bruges: Kvalitative interview, spørgeskemaer samt kvantitative analyser af logs fra brugen af systemerne.
Kurset vil introducerer og "invitere" til DIWA forskningsprogrammet. Vi har gennem de sidste 2 år dels gennemført en række interviews, dels lavet en spørgeskemaundersøgelse og derudover logget brugen af mere end 100 QuickPlaces med over 2000 brugere i en stor distribueret international finansvirksomhed.
På kurset vil vi gennemgå resultaterne af interviewundersøgelserne og give adgang til data fra spørgeskemaundersøgelse og log.
Vi vil gennemgå og diskutere hvilke kommunikations- og koordinations-teoretiske muligheder der er for CSCW systemer og på denne basis udvikle modeller for mulige brugsmønstre. Sideløbende vil vi søge efter brugsmønstre i loggen over http-transaktioner ved hjælp af SQL-forespørgsler og evt. datamining-værktøjet SPSS Clementine.
Resultaterne fra søgningerne i log databasen vil blive fremlagt og kurset vil som afslutning forsøge at komme med et svar på det gennemgående forskningsspørgmål.
|
Læringsaktiviteter: | Kurset er i høj grad forskningsbaseret og afvikles derfor på seminarform, dvs. oplæg og diskussion af udvalgt litteratur og kursets løbende resultater. Hertil "øvelser" i form af arbejde med søgning i log-database. Som del af kurset laver hver studerende en personlig "lærings-logbog". Der vil være mulighed for at påvirke kurset så andre end de planlagte emner og litteratur-kilder tages op. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Mundtlig eksamination på baggrund af "lærings-logbog", samt artikel, der udleveres 3 arbejdsdage før eksamen. Udleveringen finder sted d. 13. januar 2003.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Indsigt i udvalgt litteratur. (De studerende vælger selv litteratur inden for bestemte emner som de læser, beskriver/opsummerer (forholder sig til fx. nogle af vores artikler) og fremlægger. |
| |