IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektklynge: Mobile medier, mobile unge III 
Kursusnavn (engelsk):Project cluster: Mobile Media, Mobile Youth III 
Semester:Efterår 2008 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:10 
Maks. antal deltagere:20 
Formelle forudsætninger:  
Læringsmål:Formålet med projektet er at give studerende mulighed for at være med til at designe og gennemføre en omfattende empirisk undersøgelse af en afgrænset gruppes brug af mobile medier og at definere specifikke perspektiver på det indsamlede materiale.
Herudover får de studerende mulighed for at foretage komparative analyser af materiale indsamlet over tid på et designmæssigt og metodiske sammenligneligt grundlag.

Efter projektet kan deltagerne

  • Identificere og afgrænse centrale problemstillinger indenfor et medie- og kommunikationsvidenskabeligt område
  • Bestemme og beskrive en specifik målgruppe/brugergruppe
  • Designe en kvantitativ og kvalitativ empirisk undersøgelse
  • Vælge relevant teori og anvende denne i analyser af det empiriske materiale
  • Analysere og fortolke tendenser i unges mobilbrug i et historisk perspektiv gennem analyser af gentagne undersøgelser
  • Analysere komplekse problemstillinger indenfor projektets hovedområde
  • Reflektere over og perspektivere de analytiske resultater i forhold til de sociale og kulturelle konsekvenser af brugen af mobile medier i en specifik målgruppe

     
Fagligt indhold:Introduktion temaet
Selvom brugen af digitale, mobile medier er blevet et samfundsfænomen på tværs af stort set alle befolkningsgrupper er det stadig interessant at se på særlige befolkningsgruppers adaption og anvendelse af nye medie- og kommunikationsteknologier, og den fylder meget i ungdomskulturelle kontekster.

Mobilen er både et dagligt redskab (f.eks. ur, vækkeur, adressebog, kamera), et kommunikationsmedie (f.eks. sms, samtale, Messenger, email), og underholdningsmedie (f.eks. musik/radio, fotos/video, vittigheder, tv/film). Og mobilen opfattes på mange måder som livlinen, der muliggør opdatering og udvikling af sociale relationer, mikrokoordinering af hverdagslivets gøremål og aftaler, adgang til umiddelbar information og kommunikation, værn mod kedsomhed, og middel til både kontrol og sikkerhed.

Afledt heraf dukker overvejelser op blandt brugerne omkring betydningen af den omfattende brug og betydning af mobilen, for eksempel i forhold til følelsen af tilstedeværelse, hvis en stor del af eens kommunikation finder sted via mobilen, udvikling af nye normer for socialt samvær med og i mobilen, og spekulationer omkring den form for monitorering, vi mere eller frivilligt udsætter os selv for, når vi hele tiden kan nås og kan nå andre, og når vores aktiviteter konstant sætter digitale spor, der kan genfindes.

Endelig går overvejelserne også på mobilens hastigt voksende betydning som samfundsmedie – det vil sige, at mobilen bruges i adskillige sammenhænge hvor samfundsinstitutioner og borgere skal kommunikere, og til kommunikation, opdatering og dokumentation mellem for eksempel elever og skole eller ansatte og arbejdspladser. Det er både vigtigt og fantastisk spændende at følge denne udvikling og analysere betydningen heraf på såvel et samfundsmæssigt som individorienteret niveau.

Nu er vi ved at få opbygget en væsentlig historisk database, der dels kan sige noget om specifikke historiske perioder (som nu, i 2008), dels kan bruges til at spore trends og tendenser, som er med til at forme udviklingen i forhold til teknologiske muligheder, sociale behov og personlige interesser. Dette er udgangspunktet for projekt Mobile medier, mobile unge III.

Fagligt indhold:
Mobile medier, mobile unge III er det tredje forløb, hvor 15-24årige danskeres brug af mobile medier undersøges og analyseres.

De første undersøgelser fandt sted i 2004 og 2006, og omfattede såvel surveys som kvalitative interviews. Hensigten er at anvende samme design med eventuelle tilskrivninger, der tager hensyn til den teknologiske, mediemæssige og anvendelsesmæssige udvikling.

Deltagerne i Mobile medier, mobile unge vil have adgang til det samlede materiale fra alle tre undersøgelser. Således vil projektet dels kunne bestå i en komparativ analyse af udviklingstendenser samt særlige træk i givne historiske perioder (2004, 2006, 2008), dels vil det kunne have fokus på specifikke anvendelser og betydninger i sociale og kulturelle kontekster ud fra 2008 undersøgelsen.

Deltagerne skal deltage i design, planlægning og gennemførelsen af såvel en survey som af kvalitative interviews og analyser af materialet. Herudover kan individuelle projekter indenfor det overordnede projekts ramme aftales. Til brug for analyserne anvendes relevante teorier indenfor for eksempel digital kommunikation, mediesociologi, mobilitetsteori, presence-teori, identitetsteori, mediekulturteori.

Det er tanken, at de studerende enten i grupper eller individuelt afslutter projektet med at skrive en akademisk artikel (short paper eller long paper, alt efter ECTS vægt) som udgives online i en rapport ved efterårssemestrets afslutning.

-------------------------------

Påtænker du en individuel specialisering på DDK?
Der er god sammenhæng mellem denne projektklynge og kurset Mobil kommunikation og samfund. Hvis du overvejer en individuel specialisering inden for dette område, så kan du med fordel tage udgangspunkt i dette kursus og denne projektklynge. Husk dog at en specialisering udgør 22,5 ECTS og skal søges via Studienævnet. Læs mere om individuelle specialiseringer her:
Link til studiehåndbogen om individuel specialisering


 
Læringsaktiviteter:

Dette er en projektklynge. Studerende, som tilmelder sig dette valgfag skal også registrere deres specifikke projekt i projektbasen.

Der er mulighed for at tilmelde sig med 7,5 ECTS og 15 ECTS projekter samt med specialeprojekter. Hvis du tilmelder dig et projekt under denne projektklynge, vil du automatisk modtage baggrundsinformation, nyheder fra TCS og nyheder om relevante arrangementer.

Du tilmelder dig dette projekt som til et almindeligt kursus. Men bemærk, at registrering i en projektklynge ikke betragtes som bindende kursus registrering (kun relevant for M.Sc. studerende). Registreringen er kun bindende når projektet er registreret i projektbasen.

Projektklyngen vil ikke fremgå separate på dit eksamensbevis, men det projekt, du registrerer i projektbasen vil selvfølgelig være synlig når du har afsluttet eksamen.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Bedømmelsesgrundlaget udgøres af det skriftlige arbejde, der har form af en akademisk artikel. Hvis opgaven løses som gruppearbejde skal de enkelte gruppedeltageres andel i arbejdet kunne identificeres. Bedømmelsen foretages på grundlag af de studerendes evne til at opfylde målsætningen for kurset som anført ovenfor.  

Litteratur udover forskningsartikler:Der er ikke et fast pensum til projektet udover de artikler og rapporter, der nævnes ovenfor, men følgende læsning anbefales:

  • Castells, Manuel et al(2007): Mobile Communication and Society. A Global Perspective. Cambridge MA: MIT Press.
  • Goggin, Gerard (2006): Cell Phone Culture. Mobile Technology in Everyday Life. London: Routledge
  • Ito, Mizuko et al (eds.)(2005): Personal, Portable, Pedestrian. Mobile Phones in Japanese Life. Cambridge MA: MIT Press.
  • J.E. Katz & M.A. Aakhus (eds.)(2002): Perpetual Contact. Mobile Communication, Private Talk, Public Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ling, Rich (2004): The Mobile Connection. The Cell Phone’s Impact on Society. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers.
  • Ling, Rich og Per E. Pedersen (eds.)(2005): Mobile Communications. London: Springer Verlag.

     
  •