Vi oplever et paradigmeskift, som for alvor har potentialet til at levere meget af det, der blev forudset, men ikke opfyldt med desktop-computing i kombination med internet. Muligheden for konvergens mellem ultratransportable let betjente online enheder med GPS, GSM, kamera, kompas, mikrofon og højtaler uden behov for mus og tastatur, giver muligheder, der til dato endnu kun er delvist udforskede. Samtidig med at der fokuseres på betydningen for "kundernes/borgernes" interaktion ifht. virksomheden/myndigheden, fokuseres også på hvorledes virksomheder internt kan udnytte de mobile platforme til hhv. effektivisering af eksisterende workflows samt inddragelse af helt nye områder, der hidtil har været svære at integrere. De mobile enheder og deres app's giver innovative virksomheder nye muligheder, men sætter samtidig eksisterende virksomheder, der ikke er omstillingsparate, under stort pres. Udover indehavere af immaterielle rettigheder, som f.eks. filmselskaber, nyhedsmedier, forlag o.s.v., så vil også andre virksomhedstyper blive udfordret. Katalogpræsentation og ordreafgivelse for salgsvirksomheder, adgang til services fra banker, offentlige myndigheder og borgeroverblik m.v., er blot nogle af de områder, der allerede er berørt.
Kurset løber over 12 undervisningsdage dels hverdagsaftener og dels to hele lørdage. De to hele lørdage ligger tidligt i forløbet og har til formål at bringe kursus hurtigt i gang. Kurset består af 14 ugers undervisning med af forelæsninger og øvelser. Kurset forløber over:
Til ca. halvdelen af undervisningsgangene har vi gæsteforelæsere, som er nøje udvalgt centralt placeret i forhold til netop strategi og metoder omkring og udvikling og design af innovative forretningsmodeller og appløsninger til mobile enheder.
De 12 undervisningsdage grupperes i temaer af varierende omfang. Efter den generelle indføring anvendes den her opnåede forståelse som ramme for efterfølgende analyse og case study med udgangspunkt i en selvvalgt konkret app eller mobil/app baseret business case. De studerende skal selv vælge case og tage kontakt til virksomheden/virksomhederne. Blandt opgaver/øvelser på kurset er der analyse af udvalgte eksisterende apps eller beskrivelser af nye apps. Med vægt på hvordan (og om) de konkrete problemstillinger og forretningsmodeller i praksis understøttes. Der er fokus på relevant udnyttelse af de nye muligheder - mobilt, online, lokationsbestemt, integration med kameraer m.m. og altid forholdt til hvordan det sker med forståelse for brugerens behov i kombination med virksomhedens forretningsmodel.
Udover de 12 mødegange understøttes kursusforløbet af ITU's nye LearnIT online kursussystem.). Afklarende spørgsmål omkring opgaverne og den tilhørende teori foregår via nettet. Der vil være mulighed for ekstra vejledning på Skype.
Eksamensprojekt De studerende skal til det skriftlige arbejde indenfor kursets ramme vælge en konkret case-story, som f.eks. kan være en af følgende: