Kursusnavn (dansk): | Projektledelse og design |
Kursusnavn (engelsk): | Design and Project Management |
Semester: | Efterår 2000 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 0,00 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 0 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger.
Det er en fordel forinden eller samtidigt at have kursus i Indledende Programmering |
Læringsmål: | Kursets formål er at introducere til systemudviklingsprocesser og -produkter gennem projektledelse og design af software.
Kurset har som særlig målsætning, at give støtte til at etablere, planlægge, styre og gennemføre et projekt i softwareudvikling i samme semester.
Kursets perspektiv er at betragte software som produkter der skal designes, og at designprocessen i sig selv også skal ledes og tilrettelægges ud fra problemstillingen. At software betragtes som produkter betyder at de designes ud fra en afvejning mellem krav, ønsker, forventninger og muligheder udtrykt som designparametre. Kursets mål er dels, at de studerende skal kunne etablere og lede systemudviklingsprojekter, og dels at de kan identificere og afveje designparametre overfor hinanden og dermed nå frem til et designforslag og en argumentation for forslaget.
|
Fagligt indhold: | Kurset vil give praktisk færdighed i en række teknikker til projektledelse og design og en oversigt over metoder og begreber der er relevante for systemudvikling generelt og specielt for design af software.
Inden for projektledelse er de centrale emner: Projektetablering, herunder: <UL type=1>
Interview, dokumentanalyse og rige billeder Interessentanalyse diagnostisk og virtuel kortlægning
Projektstyring, herunder: <UL type=1> Planlægning med referencelinier Kvalitetsstyringsteknikker Teambuilding
Inden for design af software er de centrale spørgsmål: <UL type=1> Hvordan beskriver man og analyserer man artefakter? Hvilke designparametre kan være relevante? Hvilke kontekstuelle faktorer er relevante? Hvordan indsamler man data? Hvordan udvikler man en beskrivelse af produktet? Hvordan vurderer man produktets kvalitet?
Kurset vil også omfatte introduktioner til design af brugergrænseflader og design af programmer samt use-cases og scenarier. Historiske linier af design paradigmer og genrer indenfor software inddrages som baggrundsmateriale og perspektivering. |
Læringsaktiviteter: | Undervisningen foregår ved forelæsninger, øvelser og workshopaktiviteter |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Afleveringsopgave
|
Litteratur udover forskningsartikler: | NULL |
| |