IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Projektledelse og design 
Kursusnavn (engelsk):Design and Project Management 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Ingen formelle forudsætninger.

Det er en fordel forinden eller samtidigt at have
kursus i Indledende Programmering 
Læringsmål:Kursets formål er at introducere til
systemudviklingsprocesser og -produkter gennem
projektledelse og design af software.


Kurset har som særlig målsætning, at give støtte til at
etablere, planlægge, styre og gennemføre et projekt i
softwareudvikling i samme semester.


Kursets perspektiv er at betragte software som
produkter der skal designes, og at designprocessen i
sig selv også skal ledes og tilrettelægges ud fra
problemstillingen. At software betragtes som
produkter betyder at de designes ud fra en afvejning
mellem krav, ønsker, forventninger og muligheder
udtrykt som designparametre. Kursets mål er dels, at
de studerende skal kunne etablere og lede
systemudviklingsprojekter, og dels at de kan
identificere og afveje designparametre overfor
hinanden og dermed nå frem til et designforslag og
en argumentation for forslaget.
 

Fagligt indhold:Kurset vil give praktisk færdighed i en række teknikker
til projektledelse og design og en oversigt over
metoder og begreber der er relevante for
systemudvikling generelt og specielt for design af
software.


Inden for projektledelse er de centrale emner:
Projektetablering, herunder:
<UL type=1>

  • Interview, dokumentanalyse og rige billeder
  • Interessentanalyse
  • diagnostisk og virtuel kortlægning



    Projektstyring, herunder:
    <UL type=1>
  • Planlægning med referencelinier
  • Kvalitetsstyringsteknikker
  • Teambuilding



    Inden for design af software er de centrale
    spørgsmål:
    <UL type=1>
  • Hvordan beskriver man og analyserer man
    artefakter?
  • Hvilke designparametre kan være relevante?
  • Hvilke kontekstuelle faktorer er relevante?
  • Hvordan indsamler man data?
  • Hvordan udvikler man en beskrivelse af produktet?
  • Hvordan vurderer man produktets kvalitet?



    Kurset vil også omfatte introduktioner til design af
    brugergrænseflader og design af programmer samt
    use-cases og scenarier. Historiske linier af design
    paradigmer og genrer indenfor software inddrages
    som baggrundsmateriale og perspektivering.
     
  • Læringsaktiviteter:

    Undervisningen foregår ved forelæsninger, øvelser og workshopaktiviteter 

    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

    Afleveringsopgave  

    Litteratur udover forskningsartikler:NULL