IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Forskningsprojekt og akademisk formidling 
Kursusnavn (engelsk):Research Project and Academic Writing 
Semester:Efterår 2014 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:55 
Forventet antal deltagere:80 
Maks. antal deltagere:80 
Formelle forudsætninger:Dette kursus indgår på femte semester på bacheloruddannelsen i digitale medier og design. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
• karakterisere forskellige videnskabelige tilgange og kvalitative og designorienterede undersøgelsesmetoder.
• kortlægge et afgrænset forskningsfelt via litteraturstudier og andre kilder.
• diskutere eksisterende forskning på det afgrænsede forskningsfelt.
• formulere et relevant forskningsspørgsmål.
• gennemføre en mindre forskningsopgave, som indgår i konstruktiv dialog med et eksisterende forskningsprojekt og det stillede forskningsspørgsmål.
• skrive en kort videnskabelig artikel på engelsk samt fremlægge den mundtligt. 
Fagligt indhold:På kurset får den studerende mulighed for at arbejde i en forskningssammenhæng med tilknytning til området Digitale medier og design.
Kurset indledes med en introduktion til hvad det vil sige at arbejde forskningsbaseret, og med introduktion til kvalitative forskningsmetoder og forskningsparadigmer inden for uddannelsens felt. På basis af de forskningsprojekter, som er meldt ind til kurset, introduceres aktuelle forskningstemaer og de overordnede forskningsmæssige traditioner og ’forskningssamfund’ inden for de områder, som forskningstemaerne udspringer af. Herefter arbejdes i et af de udbudte forskningsprojekter i grupper på 4-5 studerende.
Hvis en gruppe studerende ønsker at arbejde med et forskningsprojekt uden for ITU, skal det aftales med den kursusansvarlige lærer.
Resultatet af arbejdet præsenteres i et videnskabeligt shortpaper skrevet på engelsk. Udover at præsentere shortpaperet til eksamen, vil repræsentanterne fra de involverede forskningsprojekter sammen med den kursusansvarlige underviser identificere relevante videnskabelige publiceringskanaler med henblik på at de studerende kan indsende shortpaperet hertil. 
Læringsaktiviteter:

Kurset løber 14 uger og består af fire hovedforløb.

I del I gives en introduktion til, hvad det vil sige at arbejde forskningsbaseret, og kvalitative forskningsmetoder præsenteres og diskuteres. Forelæsningerne introducerer forskningsmæssige traditioner, paradigmer og ’skoler’, overordnede måder at angribe forskningsmæssige problemstillinger på, herunder brug af biblioteksressourcer og strategier til valg og læsning af litteratur. De aktuelle forskningsprojekter præsenteres. I del I vælges forskningsprojekt, og der dannes grupper. Bemærk at endelig gruppedannelse finder sted den tredje lektion, og derfor er tilstedeværelse denne dag obligatorisk.

Dernæst arbejder grupperne i del II selvstændigt med forskningsopgaven under vejledning af repræsentanten fra forskningsprojektet. Der gives vejledning i litteratursøgning til det konkrete forskningsprojekt. I denne periode er der som udgangspunkt ingen eller ganske få fælles forelæsninger. Der udarbejdes og afleveres et forskningsspørgsmål og plan for forskningsopgave.

Næste forelæsningsperiode i del III omhandler akademisk formidling, skrivning og kritik. Der arbejdes med teknikker, metoder og stilarter ved udarbejdelse af videnskabelige tekster. Desuden diskuteres hvilke kriterier, der typisk lægges til grund for bedømmelsen af videnskabelige tekster. Der udarbejdes og afleveres en disposition for shortpaper og litteraturliste til artikel.

I del IV arbejder grupperne fortsat med forskningsprojekterne under vejledning af repræsentanten fra forskningsprojektet, med fokus på skrivning af shortpaperet. Midt i del IV gennemføres et kritikforløb med gensidigt review* af første version af shortpaperet. I slutningen af del IV præsenteres det reviderede shortpaper for klassen, undervisere, repræsentanter for forskningsprojekterne og andre interesserede på en minikonference. Kritikken herfra indarbejdes i den endelige version af shortpaperet, som sendes til en videnskabelig publiceringskanal.

Der gives vejledning i de perioder hvor grupperne arbejder selvstændigt med forskningsprojekt / shortpaper.

* give præcis og konstruktiv kritik af en videnskabelig tekst (review). 

Obligatoriske aktivititer:En række løbende afleveringer og præsentationer, hvor gruppen skal levere (de præcise datoer følger ved kursusstart):
• Skriftlig øvelse i konstruktiv designforskning (2-3 sider)
• Skriftlig opsummering af hvert af de 3 vejledningsmøder igennem semestret
• Mundtlig præsentation af analyse af forskningsartikel
• Mundtlig præsentation af litteraturreview
• Mundtligt review af medstuderendes research paper
• Præsentere på og deltage i heldags-konference (25. november 2014)
Det er en forudsætning for at deltage i eksamen, at gruppen har gennemført alle disse 8 aspekter af kurset.

I det tilfælde, at en studerende ikke længere er en del af en gruppe, skal samtlige resterende aktiviteter (dog evt. i lettere modificeret form) gennemføres af denne studerende, før den pågældende er berettiget til at gå til eksamen. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern prøve

I bedømmelsesgrundlaget indgår den individuelle mundtlige præstation og shortpaperet. Bedømmelsen foretages på grundlag af de studerendes evne til at opfylde målsætningen for kurset som anført ovenfor.

Forud for de individuelle mundtlige eksaminer for en gruppes medlemmer præsenterer gruppen samlet sit arbejde som semesterets sidste undervisningsaktivitet. Præsentationen gøres som en konferencepræsentation (det er dog valgfrit om præsentationen holdes på engelsk eller på dansk). Denne gruppepræsentation indgår ikke i bedømmelsen.

Den mundtlig eksamen har en varighed på 40 minutter (inkl gruppepræsentation).  

Litteratur udover forskningsartikler:(KØB) Koskinen, Ilpo, John Zimmerman, Thomas Binder, Johan Redstrom, and Stephan Wensveen (2011). Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Morgan Kaufmann

(KØB) Silverman, David. Doing qualitative Research, 4th Ed. (2013). SAGE (Findes i paperback)

Derudover vil pensum bestå af relevante eksempler på kvalitativ forskning samt en række forskningsartikler, som udvælges i samarbejde med den enkelte projektejer.