Kurset løber 14 uger og består af fire hovedforløb. I del I gives en introduktion til, hvad det vil sige at arbejde forskningsbaseret, og kvalitative forskningsmetoder præsenteres og diskuteres. Forelæsningerne introducerer forskningsmæssige traditioner, paradigmer og ’skoler’, overordnede måder at angribe forskningsmæssige problemstillinger på, herunder brug af biblioteksressourcer og strategier til valg og læsning af litteratur. De aktuelle forskningsprojekter præsenteres. I del I vælges forskningsprojekt, og der dannes grupper. Bemærk at endelig gruppedannelse finder sted den tredje lektion, og derfor er tilstedeværelse denne dag obligatorisk. Dernæst arbejder grupperne i del II selvstændigt med forskningsopgaven under vejledning af repræsentanten fra forskningsprojektet. Der gives vejledning i litteratursøgning til det konkrete forskningsprojekt. I denne periode er der som udgangspunkt ingen eller ganske få fælles forelæsninger. Der udarbejdes og afleveres et forskningsspørgsmål og plan for forskningsopgave. Næste forelæsningsperiode i del III omhandler akademisk formidling, skrivning og kritik. Der arbejdes med teknikker, metoder og stilarter ved udarbejdelse af videnskabelige tekster. Desuden diskuteres hvilke kriterier, der typisk lægges til grund for bedømmelsen af videnskabelige tekster. Der udarbejdes og afleveres en disposition for shortpaper og litteraturliste til artikel. I del IV arbejder grupperne fortsat med forskningsprojekterne under vejledning af repræsentanten fra forskningsprojektet, med fokus på skrivning af shortpaperet. Midt i del IV gennemføres et kritikforløb med gensidigt review* af første version af shortpaperet. I slutningen af del IV præsenteres det reviderede shortpaper for klassen, undervisere, repræsentanter for forskningsprojekterne og andre interesserede på en minikonference. Kritikken herfra indarbejdes i den endelige version af shortpaperet, som sendes til en videnskabelig publiceringskanal. Der gives vejledning i de perioder hvor grupperne arbejder selvstændigt med forskningsprojekt / shortpaper. * give præcis og konstruktiv kritik af en videnskabelig tekst (review).
I bedømmelsesgrundlaget indgår den individuelle mundtlige præstation og shortpaperet. Bedømmelsen foretages på grundlag af de studerendes evne til at opfylde målsætningen for kurset som anført ovenfor. Forud for de individuelle mundtlige eksaminer for en gruppes medlemmer præsenterer gruppen samlet sit arbejde som semesterets sidste undervisningsaktivitet. Præsentationen gøres som en konferencepræsentation (det er dog valgfrit om præsentationen holdes på engelsk eller på dansk). Denne gruppepræsentation indgår ikke i bedømmelsen. Den mundtlig eksamen har en varighed på 40 minutter (inkl gruppepræsentation).