IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Medier og kommunikation 
Kursusnavn (engelsk):Media and Communication 
Semester:Forår 2004 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:60 
Formelle forudsætninger:IT på brugernivau 
Læringsmål:Kurset giver den studerende en teoretisk, analytisk og til dels praktisk forståelse for kommunikative forhold ved it.



Endvidere giver kurset den studerende en forståelse for almene forhold ved kommunikation samt evnen til at placere it og andre medier i en teoretisk, historisk, økonomisk og praktisk kontekst.



<strong>Efter kurset vil den studerende således:</strong>


- Kunne forholde sig analytisk/kritisk til computer-medieret kommunikation


- Kunne forstå de forskellige mediers særlige karakteristika, svagheder og styrker


- Kunne redegøre for de væsentligste teoridannelser indenfor kommunikations- og medieteori


- Kunne redegøre for forskellen på opfattelser af computeren som maskine og computeren som medie


- Kunne forholde sig til forholdet mellem udbredelse af it og individmæssige, organisatoriske og samfundsmæssige forandringer


- Kunne forholde sig bevidst til valg af platform og fremgangsmåde i forbindelse med computer-medieret kommunikation i praksis 
Fagligt indhold:Kurset præsenterer kommunikations- og medieteoretiske perspektiver med relevans for it.

Desuden vil vi beskæftige os med de særlige problemer, udfordringer og fordele, der knytter sig til it-baseret kommunikation samt med forholdet mellem udvikling/implementering af computermedieret kommunikation og individ, organisation og samfund.



Teoretisk vil kurset fokusere på den såkaldte ¿medium theory¿, generel kommunikationsteori, nyere teorier om computer-medieret kommunikation samt historiske og nutidige forestillinger om computerens kommunikative potentiale. 
Læringsaktiviteter:

- Oplæg fra underviser samt løbende diskussion

- Gruppearbejde i begrænset omfang (herunder studenteroplæg)

- Praktiske/analytiske øvelser 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen uden forberedelse, men ud
fra synopsis, der afleveres senest sidste dag i
kursusperioden inden kl. 12 på Eksamenskontoret. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Eksamen varer 20 minutter pr. eksaminand, ekskl. feedback og votering.

Aflevering af skriftlige arbejder til eksamen er d. 30/4 inden kl. 12.00 på Eksamenskontoret.  

Litteratur udover forskningsartikler:Grundbog: Mayer, Paul A. (1999). Computer Media and Communication. Oxford: Oxford Press.



I kompendium, tekster af blandt andre: Marshall McLuhan, Joshua Meyrowitz, Denis McQuail, Peter Kollock & Marc Smith, Lars Qvortrup, Ted Nelson, Sherry Turkle, Bordewijk & Kaam, John S Brown & Paul Duguid.

Præcise litteraturangivelser samt kursusplan vil findes på nettet en måned før kursusstart (adressen vil blive angivet på <a href=http://www.itu.dk/people/smith>http://www.itu.dk/people/smith).