IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Læring og it 
Kursusnavn (engelsk):Learning and IT 
Semester:Efterår 2002 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:60 
Formelle forudsætninger:Kurset henvender sig til studerende med interesse for pædagogik, faglig
formidling, multimedieproduktion og e-læring


  • Det er en fordel, hvis den studerende har kendskab læring, undervisningsmetoder og pædagogik, men det er ikke et krav
  • Den studerende forventes at have kendskab til softwareudvikling, multimedieproduktion eller webudvikling og er i stand til at konstruere et mindre program eller en webside svarende til niveauet på kurset Grundlæggende webdesign.
 
Læringsmål:Efter gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:

  • designe og/eller producere prototyper af undervisningssoftware og læringsobjekter
  • anvende undervisningssoftware som underviser
  • bedømme kvaliteten af undervisningssoftware
 
Fagligt indhold:Kurset beskæftiger sig med forskellige problemstillinger:


  • Læringsteorier og danske undervisningstraditioner, herunder pædagogik og didaktik vedrørende læring og IT
  • Anvendelse af forskellige typer digitale undervisningsmaterialer
  • Udvikling af digitale undervisningsmaterialer, herunder udnyttelse af
    multimediets ressourcer (tekst, lyd, billede, interaktivitet)
  • Praktiske e-læringsløsninger
  • Målgrupper: Børn-voksne, to-sprogede, handicappede.
  • Computerspil og edutainment
  • Økonomi og muligheder for dansksproget undervisningssoftware


Kurset tager problemstillingerne op på grundlag af læst litteratur, forelæsninger og diskussioner på holdet samt vejledning i øvelsestiden. De studerende arbejder gruppevis med et miniprojekt i øvelsestiden, der skal afleveres ved kurset afslutning. Miniprojektet har til formål at gå i dybden med relevante teorier og problemstillinger samt stille forslag til undervisningssoftware, som illustrerer teorierne. De studerende kan vælge at udvikle en fungerende prototype, der understøtter deres koncept i relation til teorier om læring og IT. 
Læringsaktiviteter:

 


  • forelæsning 2-3 timer om ugen
  • øvelser med vejledning af opgaver 3 timer om ugen
  • 1 obligatorisk miniprojekt
  • præsentation af forskellige undervisningsprogrammer - evt. med besøg af professionelle udviklere og brugere
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

 


  • Godkendelse af det obligatoriske miniprojekt (bestået/ikke bestået)
  • Mundtlig eksamen på grundlag af miniprojektet og pensum.
    13 skala - ekstern censur


Det er en forudsætning for at gå til eksamen, at det obligatoriske miniprojekt er bestået. Miniprojektet og evt. tilhørende produktion afleveres senest fredag d. 22. november 2002 kl. 12.00.



Mundtlig eksamen varer 10 min. pr. studerende + 20 min. pr. eksamen + 10-20
min. (afhængigt af gruppestørrelse) til votering og feedback.

Ingen forberedelsestid. Alle hjælpemidler tilladt.  

Litteratur udover forskningsartikler:

Litteraturliste vil fremgå af kursets semesterplan, der udleveres på kurset.