Kursusnavn (dansk): | Hvordan (ind-)virker design? |
Kursusnavn (engelsk): | Web design |
Semester: | Efterår 2000 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 0,00 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 0 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger.
Kurset ligger i forlængelse af kurserne "Forundersøgelse og Tværfaglig IT-anvendelse", "Knowledge Management og etnografiske teknikker" og "Systemudviklingens produkt og proces".
|
Læringsmål: | Kursus om interaktive web applikationer, kategorier, etnografi og designpraksis.
Kurset henvender sig til studerende, der er interesserede i at undersøge designprocessen udfra de forskellige tilgangsvinkler, som et medieperspektiv, et etnografisk undersøgelsesgrundlag og videnskabs- og teknologistudier tilbyder. |
Fagligt indhold: | Kursets indhold er baseret på problemstillinger vedrørende samarbejde om teknologiudvikling. Eksempelmaterialet hentes fra undersøgelser i DIWA-projektet, som koncentrerer sig om brug og udvikling af interaktive web applikationer (IWAer) med Inter- og intranetteknologier. Disse undersøgelser har fokus på, hvordan grupper af brugere og/eller designere koordinerer deres arbejde. Design processen betragtes som en "gensidig indvirkning" mellem disse grupper og teknologien.
De centrale spørgsmål for kurset er:
- Hvad er interaktivitet - for hvem?
- Hvilke nye perspektiver tilbyder metaforen: Computeren som et medie?
- Hvordan praktiseres etnografi i systemudvikling?
- Hvordan indvirker selvfølgelige opfattelser af de medbragte kategorier: "Bruger", "Designer", "netværk" og "computer" på systemudviklingsprocessen?
- Hvad sker der på et refleksivt niveau, når interaktive netværksteknologier indvirker på vores designpraksis?
|
Læringsaktiviteter: | Underviser- og studenteroplæg, diskussioner og praktiske øvelser |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur skriftlig gruppeopgave, max. 15 sider pr. person
|
Litteratur udover forskningsartikler: | NULL |
| |