IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):SPF, Software procesforbedring 
Kursusnavn (engelsk):SPF, Software Process Improvement 
Semester:Efterår 2005 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:10 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Faget forudsætter kendskab til software projektledelse og kvalitetssikring på et niveau svarende til 2. år af HA-dat. uddannelsen.

Kurset lægger op til senere kandidatafhandlingsarbejde indenfor området softwareudvikling og procesforbedring. Det er imidlertid ikke et krav (eller en forventning) at man ønsker at fortsætte sine studier indenfor dette område. Man skal imidlertid være indstillet på såvel at sætte sig ind i og forstå konkrete standarder og modeller, som at reflektere kritisk over disse ? delvist baseret på selvstændig litteratursøgning. 
Læringsmål: Kurset skal for det første give de studerende et kendskab til standarder og modeller for software software procesforbedring (SPF), der sætter dem i stand til at indgå i konkrete forbedringsinitiativer. Kurset vil for det andet, gennem studiet af konkrete erfaringer og nyere forskningsresultater, lægge op til kritisk reflektion og diskussion af såvel ?traditionelle? som alternative ? eller ?Agile? ? tilgange til softwareudvikling og ?procesforbedring.
Baggrund
Der har indenfor software udvikling i mange år været interesse for, hvordan man kan forbedre kvaliteten af softwareprodukterne, såvel som effektivitet og forudsigelighed i selve softwareprocessen. Dette har konkret udmøntet sig i en række standarder og modeller for såvel kvalitetssikring, som kontinuert software procesforbedring (Paulk, Curtis et al. 1993; Haase, Messnarz et al. 1994; Pijl, Swinkels et al. 1997). SPF er imidlertid også en organisatorisk kompleks proces med høj fejlrate og der er løbende diskussion af både konkrete tilgange til SPF og af de underliggende teoretiske antagelser (Nielsen and Nørbjerg 2001; Mathiassen, Pries-Heje et al. 2002; Ngwenyama and Nielsen 2003).
 
Fagligt indhold: Gennem kurset vil de studerende opnå kendskab til SPF begreber og teknikker og til aktuelle forskningsmæssige problemer og debatter på området:
? Kvalitets- og procesbegreberne.
? Standarder for kvalitetssikring (f.eks. ISO 9001 serien).
? Modeller og standarder for software procesevaluering og forbedring med fokus på SEIs CMM (Paulk, Curtis et al. 1993).
? Tilgange til og erfaringer med SPF.
? Reflektion og kritik over områdets centrale antagelser og tilgange.
I miniprojekterne skal de studerende på basis af selvstændige litteraturstudier undersøge et emne med tilknytning til kurset og på baggrund heraf udarbejde en problemformulering for en mulig kandidatafhandling.
 
Læringsaktiviteter:

Faget indledes med oversigtsforelæsninger ved læreren og indbudte foredragsholdere. Senere i forløbet suppleres forelæsningerne med de studerendes fremlæggelser af arbejdet med miniprojekterne. Anbefalet gruppestørrelse er 2-3 studerende.

Forventet fordeling af timer på fagets forskellige aktiviteter
? Deltagelse i forelæsninger og fremlæggelser: 30 timer
? Læse obligatorisk litteratur: 70 timer
? Miniprojekt ? inkl. litteraursøgning og fremlæggelser: 100 timer
? Forberede mundtlig eksamen: 25 timer
Ialt 225 timer

Bemærk!! CBS kursus - se CBS hjemmeside

Dette er et byttekursus, som kandidatstuderende kan tilmelde sig via mit.ITU. Interesserede master-, diplom- eller enkeltfagsstuderende skal tilmelde sig direkte på DØKs studiekontor, CBS.

Vær opmærksom på at kurset afholdes på CBS. Det præcise afholdelsestidpunkt m.m. kan variere fra det nedenfor angivne.
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Kurset afholdes på CBS  

Litteratur udover forskningsartikler: Aaen, I., J. Arent, et al. (2001). "A Conceptual MAP of Software Process Improvement." Scandinavian Journal of Information Systems 13: 81-102.
Bang, S., S. Efsen et. al. (1991): Kvalitetsstyring i softwareudvikling, Teknisk Forlag.
Dahlbom, B. and L. Mathiassen(1995). Computers in Context, Blackwell.
Haase, V., R. Messnarz, et al. (1994). "Bootstrap: Fine-Tuning Process Assessment." IEEE Software 11(4): 25-35.
Hansen, B., J. Rose, et al. (2004). "Prescription, Description, Reflection: The Shape of the Software Process Improvement Field." International Journal of Information Management 24: 457-472.
Mathiassen, L., J. Pries-Heje, et al., Eds. (2002). Improving Software Organizations. From Principles to Practice. The Agile Software Development Series. Boston, Addison-Wesley.
Mathiassen, L. and C. Sørensen (1996). "The capability maturity model and CASE." Info Systems J 6: 195-208.
Ngwenyama, O. and P. A. Nielsen (2003). "Competing Values in Software Proces Improvement: An Assumption Analysis of CMM From an Organizational Culture Perspective." IEEE Transactions on Engineering Management 50(1): 100-112.
Nielsen, P. A. and J. Nørbjerg (2001). "Assessing Software Processes: Low Maturity or Sensible Practice." Scandinavian Journal of Information Systems 13(1-2): 23-36.
Paulk, M. C., B. Curtis, et al. (1993). Capability Maturity Model for Software, v. 1.1. Pitssburgh, PA, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University.
Pijl, G. J., G. J. P. Swinkels, et al. (1997). "ISO 9000 versus CMM: Standardization and certification of IS development." Information & Management 32: 267-274.


 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Torsdag 13.30-16.00 Forelæsning CBS kurset starter kl. 14.15