IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Målgruppeanalyse 
Kursusnavn (engelsk):Target Group Analysis 
Semester:Efterår 2001 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:28 
Formelle forudsætninger:Ingen 
Læringsmål:Formålet med kurset er at give kursisterne relevante redskaber til analyse af målgrupper i forbindelse med planlægning af kommunikation. Kurset vil introducere til strategisk kommunikation (præproduktionsanalyse) og give indblik i, hvordan kommunikationsprocesser forløber (hvad sker fra afsender til modtager).


Kurset foregår i en vekselvirkning mellem faglige oplæg og diskussioner. Kurset afsluttes med et miniprojekt, hvor der er lejlighed til at afprøve kursets metoder og teorier i praksis. Miniprojektet gennemføres som gruppearbejde. 
Fagligt indhold:Det faglige indhold i kurset vil vægte:

kommunikationsteori, målgruppeteori samt præsentere anvendelsemuligheder af kvalitative og kvantitative metoder i forbindelse med undersøgelse af målgrupper og evalueringer af kommunikation.

Kodeord:

Minerva/miniRisc, diffusionsteori, relevansbegrebet, evalueringsformer, fokusgruppeinterviews, udvikling af spørgeskemaer mm. 
Læringsaktiviteter:

Oplæg, diskussioner, øvelser og miniprojekt i grupper. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Kurset afsluttes med et projektarbejde i grupper, der er bedømmes i forhold til 13-skalaen.

Bedømmelsen sker på grundlag af det skriftlige arbejde (projektet), der således ikke skal forsvares mundtligt ved en eksamen. Ved karaktergivningen medvirker en ekstern censor med speciale inden for kursets praksisfelter.

Projektet afleveres senest 17.01.02 kl. 12.00


Alle grupper få en karakter og en begrundelse for den afgivne karakter. Bedømmelsen er individuel.


medieteorifag  

Litteratur udover forskningsartikler:Der kan købes et kompendium til kurset, der indeholder relevante artikler og uddrag af bøger. Desuden udleveres en litteraturliste til inspiration på selve kurset.