IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital æstetik: Teori og praksis 
Kursusnavn (engelsk):Digtal Aesthetics: Theory and Practice 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:10 
Maks. antal deltagere:22 
Formelle forudsætninger:Kurset bygger på de teoretiske principper fra kurset Medier og kommunikation, og på kompetencer i idegenerering, prototyping og udvikling fra kurserne Interaktionsdesign og Konceptudvikling af multimedieproduktioner.
Derudover skal du være kompetent til at arbejde kreativt og intenst med et eller andet digitalt værktøj, måske er det web, 3D Studio Max, Flash, en game engine...
 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
  • identificere det særegne ved digital æstetik i forhold til æstetiske fænomener og æstetisk indstilling i det hele taget
  • sammenligne og integrere de grundlæggende teorier inden for digital æstetik,
  • klassificere de vigtigste former for æstetiske virkemidler i digitale medier
  • analysere digitale oplevelser
  • beskrive historiske og mediespecifikke udviklinger, der ligger til grund for nutidens og fremtidens digitale udtryksformer
  • redegøre for det æstetiskes betydning for digitalt indhold inden for kommunikation, kunst, spil mv.
  • analysere og problematisere det æstetiskes funktion i forskellige former for digitalt indhold og foretage synteser på baggrund af teori og analyse
  • vælge æstetiske strategier i udviklingen og implementeringen af et koncept inden for kommunikation og underholdning
 
Fagligt indhold:Formålet med dette kursus er at sætte den studerende i stand til at forstå, generalisere og teoretisere over hvad digitale oplevelser er, hvad digital æstetik betyder kulturelt i dag, og hvordan det æstetiske kan anvendes inden for kommunikation og underholdning i digitale medier. Den studerende vil generere en æstetisk digital oplevelse og reflektere over sine praktiske beslutninger ved brug af teorien.

Nogle emner er: Æstetik og digital æstetik, digital ontologi, remediation, immersion, digitale fortællinger, visualisering, multimedia, digitale kunst genrer, virtuality, simulation, nydelse, oplevelsesdesign, kunst og ideologi...

Teorien skal føres ud i praksis gennem et projekt, hvor du laver et digitalt kunstværk. Eksempler på projekter kunne være en flash-fortælling, en hypertekst, en interaktiv fiktion i en web 2 platform, et netkunstværk der bruger databaser, et flash spil, en cross-media turistguide, en machinima film, en game level i 3D...

Dette kursus er anden del af en specialisering i Digitale Oplevelser, som dækker områder som kunst, experience, visualisering, æstetik, sanselighed, etc. Det er praktisk orienteret mod at lave et kunst-projekt/visuelt design eller digital oplevelse.

 
Læringsaktiviteter:

Kurset kører som et seminar, hvor underviseren styrer diskussionerne, men de studerende forventes at bidrage aktivt ved at præsentere emner og deltage i debatterne hver uge. Der er ingen forlæsninger, powerpoint præsentationer eller lignende. Vi mødes en gang om ugen og diskuterer teksterne eller det kreative "hjemmearbejde".

De første 7-8 uger er der diskussion af et fælles pensum, hvor deltagerne også vil have en chance for at fokusere på emner, de er specielt interesserede i. I løbet af de uger vil vi også brainstorme og planlægge projekterne. De sidste 7 uger er der projektarbejde, med vejledning og andre aktiviteter hvor vi hjælper hinanden med at komme videre.

Dette kursus forventes at udmønte i et 15 ECTS projekt, hvilket svarer til halvdelen af din tid som fuldstidsstuderende. Derfor kan du forvente at bruge ca. 18 timer om ugen på det (kun 4 er konfrontationstimer, resten er forberedelse, læsning, konceptudvikling og projektarbejde)

Bemærk, at undervisningen først begynder i uge 5.
----------------------------

Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK specialiseringen Digitale oplevelser. Den er beskrevet her:
DDK specialiseringer
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

De studerende skal til sidst aflevere et fungerende produkt (netkunst, spil, digital oplevelse af forskellige art) der præsenteres ved en udstilling, sammen med en analyse og et ”manifest” (den skriftlige del er 15-20 sider).
Der afholdes en mundtlig eksamen hvor de studerende skal kunne relatere deres kreative beslutninger til det teoretiske pensum.  

Litteratur udover forskningsartikler:Offentliggøres senere. 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Torsdag 13.45-15.45 Forelæsning ITU 2A18
Torsdag 16.00-18.00 Øvelser ITU 2A18

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2010-05-25 Senest kl. 15.00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2010-06-15 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU 4A16 og 4A20
2010-08-20 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-23 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-25 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered