IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT-projektledelse 
Kursusnavn (engelsk):IT-project management 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Grundlæggende programmering.
Introduktion til informationsteknologi (sideløbende) eller tilsvarende viden 
Læringsmål:At give deltageren baggrund for i en senere jobfunktion at høste de første praktiske erfaringer med IT-projektledelse, enten som projektleder for mindre IT-projekter, eller som projektlederassistent.


Kurset har introducerende karakter, dvs. at der lægges vægt på at få belyst så mange aspekter af projektledelsesarbejdet som muligt, fremfor at gå i dybden med mange delemner.


 
Fagligt indhold:Kurset fokuserer på IT-projekter, hvori udvikling af IT-systemer er et hovedelement.


Kurset giver en forståelse for samspillet mellem de 4 væsentligste elementer i et IT-projekt:
<UL type=1>

  • Penge (hvor meget må det koste?)
  • Tid (hvornår skal det være færdigt?)
  • Viden (hvilken viden og kvalifikationer kan/skal hhv. modtagerorganisation og systemudviklerorganisation bidrage med, og hvilken viden skal disse tilføres i løbet af processen?)
  • Ønsket funktionalitet (bredt forstået, dvs. incl. arbejdsgange og opnåelse af forretningsmål)



    Kurset diskuterer, hvordan forskellige forudsætninger og valg hvad angår disse 4 parametre medfører forskellige risici for proces og resultat, afhængig af den konkrete kontekst.


    Kurset giver med baggrund i ovenstående en række praktiske metoder, værktøjer og anvisninger på, hvordan man styrer IT-projekter fra projektidé til evaluering af opnåelsen af de forventede forretningsmål.


    Efter kurset skal du ...
    <UL type=1>

  • kunne skelne mellem forskellige typer systemudviklingsprojekter og forskellige typer projektlederroller, samt redegøre for kriterierne herfor.
  • kunne redegøre for forskellige interesser og modstande mod forandring ifm. et projekt.
  • på et overordnet plan kunne vurdere modenheden af såvel udviklerorganisation som modtagerorganisation.
  • kunne redegøre for hvilke kriterier, der er af central betydning for valget af systemudviklingsmetode og projektledelsesmetode.
  • kunne opstille en overordnet plan for indholdet og timingen af en projektproces, der sikrer fokus på opnåelsen af de forretningsmæssige mål, herunder at der også sker en udvikling af organisation og arbejdsgange i brugerorganisationen.
  • kunne opstille en overordnet plan for en projektorganisering, afhængig af projektkonteksten.
  • kunne opstille en overordnet plan for løbende kvalitetssikring og risikostyring af et projekt, samt redegøre for centrale fokuspunkter i forbindelse med kvalitetssikring og risikostyring.
  • kunne foretage en analyse af vidensniveauet i forskellige funktioner i modtagerorganisationen, hvilken udvikling projektet bør medføre, og hvordan denne udvikling opnås.
  • kunne redegøre for opstillingen af en projektplan, der indeholder en beskrivelse af hvilke ressourcer, der i hvilke tidsrum skal producere hvilke resultater.
  • kunne redegøre for centrale elementer ifm. indgåelse af kontrakt.
  • kunne redegøre for, hvordan der afgives løbende projektrapportering om fremdrift og økonomi, og hvordan økonomistyringen i øvrigt gennemføres.
  • kunne redegøre for, hvordan ændringsstyring håndteres.
  • kunne redegøre for centrale elementer i. projektprocessen ifm. løbende koordinering, samarbejde, opfølgning, korrigerende handlinger mv.
  • kunne redegøre for, hvordan ibrugtagning planlægges.
  • kunne redegøre for, hvordan det sikres, at de forventede projektgevinster realiseres, og projektets resultater og processer evealueres.


     
  • Læringsaktiviteter:

    Hver uge 3 timers oplæg (fra lærere og studerende) og diskussion (kl. 9-12) efterfulgt om eftermiddagen af 2 timers øvelser/projektarbejde. Dertil kommer forber 

    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

    Obligatorisk grupperapport med individuel mundtlig eksamen som tager udgangspunkt i rapporten.
     

    Litteratur udover forskningsartikler:NULL