IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Outsourcing 
Kursusnavn (engelsk):Outsourcing 
Semester:Forår 2007 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Outsourcing (netbaseret) henvender sig til både ansatte i det private erhvervsliv, offentlige organisationer og fuldtidsstuderende på ITU.
Der er ikke umiddelbare formelle krav til at kunne deltage i kurset, men det er en klar fordel, hvis du har projektledelseserfaring, erfaring fra en it-afdeling eller arbejder enten hos en outsourcingleverandør eller i en organisation, som allerede anvender outsourcing strategisk.

Kurset kan med fordel læses i sammenhæng med andre af ITUs kurser især It-projektledelse og It-strategi.

Da kurset er netbaseret, opnår du fleksibilitet i forhold til hvornår, og i hvilket tempo, du ønsker at studere. Dog er det et krav, at du bliver medlem af en gruppe, som du afleverer opgaver sammen med. Desuden forventes det, at du deltager i kursets 4 seminarer samt de løbende chats på kurset.  
Læringsmål:Kurset behandler outsourcing generelt, men sætter lidt ekstra fokus på det område, som idag udgør den største del af outsourcingmarkedet: It-outsourcing.

Globaliseringen sætter private virksomheders bundlinie under pres. Den demografiske udvikling sætter det offentlige serviceniveau og dermed budgetrammerne under pres. Outsourcing kan strategisk anvendes til at imødegå dette pres, idet outsourcingleverandørernes specialisering og stordriftsfordele kan bidrage til, at både private og offentlige virksomheder kan opnå økonomiske besparelser, teknologiske forbedringer, mere effektive arbejdsgange og derigennem højere kvalitet, bedre service og mersalg. Samtidig frigøres interne ressourcer, som kan anvendes til at fokusere på egne kernekompetencer og dermed bevare virksomhedens konkurrenceevne på lang sigt. Ligeledes vil den offentlige sektor kunne anvende de frigivne ressourcer på at levere en bedre og hurtigere borgerservice for de samme penge.

Målet med kurset er at sætte dig i stand til at kunne udarbejde en outsourcing-strategi, som kan anvendes i den virksomhed, du er ansat i - uanset om virksomheden er offentlig eller privat. Efter kurset skal du kunne fungere som sparringspartner på beslutningstagerniveau, om hvilke områder af virksomhedens funktioner, som skal/ikke skal outsources.

Herudover er målet at give dig kendskab til diverse outsourcing-leverandører. 
Fagligt indhold:1) Hvorfor overhovedet vælge outsourcing?
Fordele og ulemper ved outsourcing. Hvordan kan outsourcing bidrage til at sikre virksomhedernes globale leadership?

2) Typer af outsourcing
Inhouse-løsninger/Shared Service Centre. Traditionel outsourcing. Offshoring. BPO. Taktisk og strategisk outsourcing. SCM.

3) Outsourcingmarkedet
Hvilke områder outsources? Størrelse, andele, vækstrater. Spillere på markedet i Danmark.

4) Outsourcing-strategi
Identifikation af virksomhedens nuværende og fremtidige kernekompetencer. Hvad skal/skal ikke outsources? Outsourcingstrategiens indhold. Ressourcer. Projektteam. Budget. Handlingsplan.

5) Partnervalg
Kravspecifikation. Screening, prækvalifikation og scoring af leverandører. Cost-benefit ved outsourcing samt økonomisk kalkulationsmetode.

6) Outsourcingkontrakten
Kontraktindgåelse. Kontraktindhold. Udarbejdelse af SLA. Lovgivning og øvrige juridiske forhold.

7) Implementering og leverandørstyring
Planlægning. Overdragelse af medarbejdere og aktiver. Implementeringsmæssige udfordringer, stabilisering og optimering af det fremtidige samarbejde. Leverandørstyring og kontraktopfølgning.

8) Outsourcingleverandørernes udfordringer
Kompetencematch. Prissætning. Account management. Måling og rapportering. Mersalg.

Kurset fokuserer på både den private og offentlige sektor. Kurset anskuer primært outsourcing fra virksomhedens/institutionens side, men inddrager også outsourcingproviderens udfordringer. Outsourcing er stadig forskningsmæssigt - og dermed teoretisk - et nyt område. Faget er derfor i høj grad anvendelsesorienteret, men tager udgangspunkt i ny, opdateret litteratur, empiriske undersøgelser og cases.  
Læringsaktiviteter:Netbaseret undervisning med et antal seminarer

Kurset gennemføres som netbaseret undervisning. I kurset indgår undervisning over Internettet, hjemmestudier og 4 seminarer på ITU på mandage om aftenen fra kl. 17.00-21.00 den 5/2-2007, 19/2-2007, 12/3-2007, 16/4-2007. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:"The Black Book of Outsourcing - How to Manage Changes, Challenges and Opportunities", Brown & Wilson, Wiley & Sons Ltd, ISBN 13 978-0-471-71889-5.

"Outsourcing-Insourcing", Per Jenster m.fl., Wiley & Sons Ltd, 2005, ISBN 0-470-84490-6.

Kursusmaterialet samt udvalgte artikler.

 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 17.00-19.00 Forelæsning ITU 3A18
Mandag 19.00-21.00 Øvelser ITU 3A18

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2007-06-04 9-13 Skriftlig eksamen ITU Lokale oplyses senere