IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):IT Service Management 
Kursusnavn (engelsk):IT Service Management 
Semester:Efterår 2009 
Udbydes under:Master i it, it-ledelse og strategi (ils) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:35 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:Vi anbefaler, at du kender til teorier for sammenhænge mellem forretning og it svarende til kurset Business IT Alignment  
Læringsmål:På kurset lærer du at forholde dig til en række principper og metoder til at styre kundernes forventninger til it-ydelser samt den operationelle og taktiske frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelserne i henhold til forventningerne.

Kursets omdrejningspunkt er at optimere udbyttet af it-ydelserne i praksis.

Detaljeret målbeskrivelse:

  • Du skal kunne definere it-service forretningsmæssigt og kunne forholde dig kritisk til forskellige måder til at styre porteføljer af services.
  • Du skal kunne udforme et servicekatalog og anvende det til indgåelse og styring af serviceaftaler med målbare ydelser.
  • Du skal kende til forskellige best practices for styring af frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelser og kunne forholde dig kritisk til disse.
  • Du skal kende de forskellige processer til styring af serviceniveau og økonomi og kunne gøre brug af disse som rammer for styring af drift og service.
  • Du skal kunne redegøre for de forskellige serviceprocesser, leveranceprocesser og kontrolprocesser for drift og service og kunne forestå den mest hensigtsmæssige tilrettelæggelse af disse processer i praksis.
  • Du skal kende de forskellige former for outsourcing af drift og service, kunne redegøre for deres fordele og ulemper og kunne vælge en hensigtsmæssig form i en given situation.
  • Du skal kunne anvende forskellige metoder til organisatorisk implementering og forbedring af drifts- og serviceprocesserne.
     
Fagligt indhold:It service management-aktiviteterne udgør i de fleste organisationer langt over halvdelen af de samlede it-omkostninger. Det er derfor essentielt at kunne styre service management-processerne for at sikre de rigtige ydelser til den rette pris og kvalitet.

Som it-leder er det derfor din opgave at medvirke til at etablere og løbende udvikle og forbedre drifts- og serviceprocesserne.

Kurset indledes med et simulationsspil, der giver dig indblik i de problemstillinger og sammenhænge, der ofte er forbundet med service management-processerne.

Under de efterfølgende lektioner bliver du introduceret til de centrale service management-processer og stifter også i praksis bekendtskab med processerne i form af virksomhedsbesøg og en projektopgave, der er relateret til en konkret virksomhed. Opgaven danner grundlag for en del af eksamen.
 
Læringsaktiviteter:

NB! Enkelte af kursets undervisningsgange ligger på skæve datoer og tidspunkter:

Gæstelærere inddrages for at uddybe særlige emner, fx outsourcing.
Undervisningen suppleres endvidere med simulationsspil og virksomhedsbesøg.

I den sidste del af kurset præsenterer studerende deres projekt og opponerer mod et af de medstuderendes projekter.

-----
Fredag den 4. september (hele dagen)
Mandag den 14. september kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 28. september kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 5. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 19. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 26. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 2. november kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 16. november kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 23. november kl. 13:00 - 18:00
Fredag den 4. december (hele dagen)
 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Nissen, Christian F. [2009] ITIL® V3 Foundation - the official study aid , London: TSO. ISBN kommer

Rentzhog, Olof [2000] Procesorientering. Et grundlag for moderne virksomhedsstyring, København: Studenterlitteratur, ISBN 91 44 01274 8

ITIL V3 Glossary [2007] - http://www.best-management-practice.com/gempdf/ITILV3_Glossary_English_v1_2007.pdf 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 13.00-15.30 Forelæsning ITU 2A20
Mandag 16.00-18.00 Øvelser ITU 2A20

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2009-12-16 Før kl. 15 Skriftlige arbejder ITU Lokale oplyses senere
2010-01-12 Kontakt kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 4A30
2010-01-13 Kontakt kursusansvarlig Mundtlig eksamen ITU 4A30