Kursusnavn (dansk): | IT Service Management |
Kursusnavn (engelsk): | IT Service Management |
Semester: | Efterår 2009 |
Udbydes under: | Master i it, it-ledelse og strategi (ils) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 35 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Vi anbefaler, at du kender til teorier for sammenhænge mellem forretning og it svarende til kurset Business IT Alignment |
Læringsmål: | På kurset lærer du at forholde dig til en række principper og metoder til at styre kundernes forventninger til it-ydelser samt den operationelle og taktiske frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelserne i henhold til forventningerne.
Kursets omdrejningspunkt er at optimere udbyttet af it-ydelserne i praksis.
Detaljeret målbeskrivelse:
- Du skal kunne definere it-service forretningsmæssigt og kunne forholde dig kritisk til forskellige måder til at styre porteføljer af services.
- Du skal kunne udforme et servicekatalog og anvende det til indgåelse og styring af serviceaftaler med målbare ydelser.
- Du skal kende til forskellige best practices for styring af frembringelse, overdragelse og drift af it-ydelser og kunne forholde dig kritisk til disse.
- Du skal kende de forskellige processer til styring af serviceniveau og økonomi og kunne gøre brug af disse som rammer for styring af drift og service.
- Du skal kunne redegøre for de forskellige serviceprocesser, leveranceprocesser og kontrolprocesser for drift og service og kunne forestå den mest hensigtsmæssige tilrettelæggelse af disse processer i praksis.
- Du skal kende de forskellige former for outsourcing af drift og service, kunne redegøre for deres fordele og ulemper og kunne vælge en hensigtsmæssig form i en given situation.
- Du skal kunne anvende forskellige metoder til organisatorisk implementering og forbedring af drifts- og serviceprocesserne.
|
Fagligt indhold: | It service management-aktiviteterne udgør i de fleste organisationer langt over halvdelen af de samlede it-omkostninger. Det er derfor essentielt at kunne styre service management-processerne for at sikre de rigtige ydelser til den rette pris og kvalitet.
Som it-leder er det derfor din opgave at medvirke til at etablere og løbende udvikle og forbedre drifts- og serviceprocesserne.
Kurset indledes med et simulationsspil, der giver dig indblik i de problemstillinger og sammenhænge, der ofte er forbundet med service management-processerne.
Under de efterfølgende lektioner bliver du introduceret til de centrale service management-processer og stifter også i praksis bekendtskab med processerne i form af virksomhedsbesøg og en projektopgave, der er relateret til en konkret virksomhed. Opgaven danner grundlag for en del af eksamen.
|
Læringsaktiviteter: | NB! Enkelte af kursets undervisningsgange ligger på skæve datoer og tidspunkter:
Gæstelærere inddrages for at uddybe særlige emner, fx outsourcing.
Undervisningen suppleres endvidere med simulationsspil og virksomhedsbesøg.
I den sidste del af kurset præsenterer studerende deres projekt og opponerer mod et af de medstuderendes projekter.
-----
Fredag den 4. september (hele dagen)
Mandag den 14. september kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 28. september kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 5. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 19. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 26. oktober kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 2. november kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 16. november kl. 13:00 - 18:00
Mandag den 23. november kl. 13:00 - 18:00
Fredag den 4. december (hele dagen)
|
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Nissen, Christian F. [2009] ITIL® V3 Foundation - the official study aid , London: TSO. ISBN kommer
Rentzhog, Olof [2000] Procesorientering. Et grundlag for moderne virksomhedsstyring, København: Studenterlitteratur, ISBN 91 44 01274 8
ITIL V3 Glossary [2007] - http://www.best-management-practice.com/gempdf/ITILV3_Glossary_English_v1_2007.pdf |
| |