Kursusnavn (dansk): | Internettets rum og geografi |
Kursusnavn (engelsk): | Spaces and Geographies of the Internet |
Semester: | Efterår 2001 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 28 |
Formelle forudsætninger: | Ingen. Kurset vil dog være en naturlig fortsættelse af DKM-kurserne Virtuelle Verdener, 3D WEB/CAD og 3D-begynder. Der er lagt op til at den studerende koncentrerer sig om brug af redskaber, som han/hun allerede kender; men der vil også være mulighed for at lære nye redskaber at kende, f.eks. ved inddragelse af gæstelærere. |
Læringsmål: | Formålet med kurset er:
- at få kendskab til grundlæggende teorier og begreber om internettets rumlighed og geografiske karakter
- at gennemgå en række centrale, web-baserede computermedier (f.eks. 3D-verdener, 3D-flerbrugerspil og almindelige billedmedier som panoramaer, live web-cams og videoformater) og analysere, hvordan disse navnligt gennem billedside og interaktionsdesign kan formidle et rumligt eller geografisk indhold, og
- gennem egenproduktion eller skriftlig opgave at identificere og behandle en væsentlig problemstilling med hensyn til ved f.eks. oplevelse og design af rumlige og geografiske kommunikationsmiljøer.
|
Fagligt indhold: | William Gibsons term "cyberspace" blev hurtigt den populære betegnelse for Internet. Men hvorfor forbinder vi i grunden "nettet" med noget specielt rumligt? Er internet-forbundne computermedier mere "rumlige" end andre, og hvilke former for rum er der i givet fald tale om? Dette kursus søger at besvare disse spørgsmål og give den studerende en teoretisk, analytisk og designmæssig forståelse af de rumlige og geografiske aspekter af internettet. |
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger, studenteroplæg, analytisk gennemgang af medier og designspørgsmål |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Kursusform:
Arbejdsformen vil basere sig på:
- indledende forløb med forelæsning, studenteroplæg og diskussion baseret på udvalgte, teoretiske værker,
- gennemgang af centrale web-baserede computermedier med udgangspunkt i eksemplariske cases samt gennemgang af muligheder for design/konceptudvikling inden for f.eks. multi-user 3D-skydespil, 3D-modellering generelt, tværmediale koncepter og almindelige billedmedier som panoramaer, live web-cams og videoformater, og
- en opgavefase, hvor deltageren på baggrund af en problemformulering skaber en mindre egenproduktion med produktionsrapport, der skal danne udgangspunkt for analyse og evaluering ved eksamen (alternativt: skriftlig opgave).
Eksamensform:
Eksamen i produkt med rapport gennemført i kursus- eller projektperioden - alternativt: skriftlig opgave. Kurset lægger op til indviduelt valg af eksamensform: Den enkelte kan vælge den prøveform, der passer vedkommende bedst i forhold til specialeforberedelsen og studiet som helhed.
Ekstern censur, 13-skala.
Interaktionsfag.
DKM specialeforberedende
Afleveringsfrist for miniprojekt er 15. januar 2002
|
Litteratur udover forskningsartikler: | En litteraturliste forefindes under kursets hjemmeside: http://www.staff.hum.ku.dk/troelsd/courses.htm
|
| |