IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Brugerperspektiver og fremtidens medier 
Kursusnavn (engelsk):User Perspectives and the Media of the Future 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Det forventes at deltagerne har et grundlæggende kendskab til målgruppeanalyse 
Læringsmål:Efter kurset skal de studerende

  • forstå vigtigheden af brugerperspektiver ved planlægning og udvikling af fremtidens medier

  • have kendskab til de vigtigste begreber, teorier, metoder og værktøjer til vedr. brugerperspektiver ved planlægning og udvikling af fremtidens medier

  • være i stand til at vælge relevante metoder og værktøjer og anvende dem

  • være i stand til at give en dækkende fortolkning af resultaterne

  • være i stand til at formidle resultate

 
Fagligt indhold:Kurset omhandler

  • Brugersociologi

  • Brugerpsykologi

  • Afsender- og modtagerforhold i relation til fremtidens medier

  • Scenarier for den teknologiske udvikling

  • Metoder til at indfange brugerperspektiver, livsstile, livsfaser, livssituationer, døgn/uge/årsrytme

  • mobile terminaler og bredbåndstjenester i hjemmet anno 2003

  • metoder til at skabe brugerscenarier, visualiseringer, storyboarding, drejebog, montage, m.m

 
Læringsaktiviteter:

Forelæsninger - herunder gæsteforelæsninger, virksomhedsbesøg, studenteroplæg m.v. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Miniprojekt uden mundtlig eksamen

Bedømmes efter 13-skalaen

Afleveringsdato: Fredag den 3. maj 2002 kl. 12.00

Ekstern censur  

Litteratur udover forskningsartikler:Litteraturliste følger snarest