Kursusnavn (dansk): | Begreber og redskaber i programmering |
Kursusnavn (engelsk): | Tools and Concepts in Programming |
Semester: | Forår 2002 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 11 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Ingen formelle forudsætninger. Anbefalede forudsætninger: At man har fulgt eller samtidig følger kurset Indledende Programmering. |
Læringsmål: | Kursets målsætning
Kurset skal give den studerende et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling og skal desuden give et overblik over et udvalg af de redskaber og metoder en programmør kan benytte sig af. Mere konkret er målet at den studerende skal beherske følgende emner:
- Syntax af programmeringssprog
(grammatikker, EBNF) - Repræsentation af data i maskinen,
vurdering af lagerforbrug - Håndkøring af programmer,
herunder virkefelt, procedurekald og referencer - Elementær software engineering
(afprøvning, test, dokumentation) - Rekursion (ift. iteration)
- Sortering (udvalgs og flettesortering)
- Søgning (binær
søgning) - Datastrukturer (lister, træer, stakke,
køer) - Elementær kompleksitetsteori
(logaritmisk, polynomiel og eksponentiel tid)
|
Fagligt indhold: |
Kendskab til grundliggende datalogiske begreber er en forudsætning for at kunne designe og implementere velstrukturede programmer og er ydermere en forudsætning for på kvalificeret vis at beskæftige sig med datalogi generelt. Kurset vil gennemgå et udvalg af grundlæggende begreber og metoder, der bruges ved programmering og programudvikling.
|
Læringsaktiviteter: | Forelæsninger og øvelser. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Skriftlig 2 timers eksamen.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | |
| |