IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Systematisk design af brugergrænseflader - B.Sc.-kursus 
Kursusnavn (engelsk):Systematic Design of User Interfaces - B.Sc. course 
Semester:Efterår 2008 
Udbydes under:Bachelor i softwareudvikling (bswu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:40 
Maks. antal deltagere:47 
Formelle forudsætninger:It på brugerniveau.  
Læringsmål:Målet med dette kursus er at gøre dig i stand til at designe brugergrænseflader på en systematisk måde. Du skal både tage hensyn til brugerens behov, psykologi, den it-platform systemet skal køre på og de data systemet skal indholde. For at planlægge systemets dataindhold, skal du også lære at modellere data.

Efter kurset skal du kunne:
  • give en kortfattet beskrivelse af brugerens arbejdsopgaver og arbejdssituation
  • forklare, hvad brugervenlighed er, og hvordan det kan måles
  • forklare, hvordan kognitive forhold som gestalter og mentale modeller har indflydelse på brugerens opfattelse af et system
  • opstille en datamodel
  • designe en grænseflade systematisk ud fra en beskrivelse af arbejdsopgaverne og en datamodel
  • udarbejde prototyper af brugergrænsefladen og vurdere hensigtsmæssigheden af forskellige slags prototyper i givne situationer
  • teste brugervenligheden af en prototype, rapportere fundne problemer, og give forslag til forbedringer
  • forklare hvordan man i et samlet udviklingsforløb kan udvikle grænseflader systematisk, og hvordan det hænger sammen med objektorienteret analyse og design (OOA/OOD).
     
  • Fagligt indhold:Brugergrænsefladen er den del af et it-system man ser (og hører) som almindelig bruger. Det er f.eks. skærmbilleder, knapper og lydsignaler. Grænsefladen afspejler de data som systemet opbevarer og de funktioner det udfører. En vigtig del af at udvikle systemet er at designe brugergrænsefladen, dvs. fastlægge dens udseende og funktion.

    Om systemet er let at lære, effektivt, og behageligt at bruge, er først og fremmest et spørgsmål om et godt design af brugergrænsefladen. Om systemet kan udføre de opgaver man forventer af det, afhænger også af om det kan opbevare de relevante data. Derfor skal man også designe (modellere) de data systemet skal indeholde. Mens datamodellering er en veludviklet disciplin som de fleste praktikere er gode til, står det straks værre til med brugergrænsefladen. Her giver dette kursus dig både metoder og praktisk erfaring. Du prøver at designe flere brugergrænseflader i løbet af kurset, og ved eksamen designer du også en.
     
    Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

    Forelæsninger, øvelser, ugentlige små design-opgaver, en gang imellem studenterpræsentationer.
     

    Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

     

    Litteratur udover forskningsartikler:Lærebogen: Soren Lauesen: User interface design - a software engineering perspective. Addison-Wesley, 2004. Kan købes hos Samfundslitteratur lige ved siden af receptionen på IT-Universitetet.
     
     
    Afholdelse (tid og sted)
    Kurset afholdes på følgende tid og sted:
    UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
    Torsdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU 4A16
    Torsdag 13.00-15.00 Øvelser ITU 4A16

    Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
    EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
    2009-01-09 9-13 Skriftlig eksamen ITU Lokale oplyses senere