IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Læring og it 
Kursusnavn (engelsk):Learning and IT 
Semester:Efterår 2005 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.itu.dk/courses/LOT/E2005/index.html 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:35 
Maks. antal deltagere:60 
Formelle forudsætninger:Kurset er relevant for dig, hvis du interesserer dig for digitale undervisningsmaterialer (e-læring), læringsspil, multimedieproduktioner, nye undervisningsformer, pædagogik og læringsteori.

Der stilles ingen deltagerforudsætninger for at deltage på kurset.

Vi forventer, at der vil blive en projektklynge til foråret 2006, der vil ligge fint i forlængelse af dette kursus. 
Læringsmål:Efter gennemførelse af kurset vil du kunne:
  • Designe og/eller producere mock-up/prototype af undervisningssoftware, læringsobjekter, undervisningsorienterede web- og multimedieproduktioner (fx e-læring, edutainment, læringsspil)
  • Bedømme kvaliteten af undervisningssoftware ud fra læringsteori, selv- og holdevaluerede cases
  • Anvende undervisningssoftware som underviser.
 
Fagligt indhold:I gennem kursets 12 undervisningsgange knyttes mange faglige temaer sammen:
  • Læringsteorier og undervisningstraditioner, herunder pædagogik og didaktik vedrørende læring og it
  • Anvendelse af forskellige typer digitale undervisningsmaterialer
  • Udvikling af digitale undervisningsmaterialer herunder udnyttelse af multimediets ressourcer (tekst, lyd, billede, interaktivitet)
  • Praktiske e-læringsløsninger, læringsspil og edutainment
  • Forskellige brugergrænseflader (internet, tablet-pc, mobiltelefon mv.)
  • Forskellige målgrupper: Erhvervsaktive, børn-unge, to-sprogede, handicappede osv.
  • Projektledelse, projektøkonomi og afsætningsmuligheder for dansk udviklet undervisningssoftware.
Kurset tager centrale problemstillinger i forbindelse med udvikling af læringsprodukter op på grundlag af læst litteratur, mini-forelæsninger, holddiskussioner samt test af produkter.

Du vil indgå i en arbejdsgruppe, hvor du skal udarbejde et obligatorisk miniprojekt. Miniprojektet har til formål at perspektivere arbejdsgruppens produkt teoretisk, og til det anvendes selvvalgte, relevante teorier og problemstillinger. Parallelt med projektet skal du i din arbejdsgruppe enten udvikle en mock-up eller en fungerende prototype af produktet.
 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

Kursets format er:

  • Mini-forelæsninger, deltagerorienterede workshops og øvelser (ca. 4 timer om ugen)
  • Vejledning af miniprojekt (ca. 2 timer om ugen)
  • 1 obligatorisk miniprojekt (gruppeprojekt, 10 sider)
  • Præsentation og drøftelse af udvalgte undervisningsprodukter
  • Besøg af professionelle udviklere og brugere.
NB! Også i intro-ugen, dvs. fra den 29. august til den 2. september 2005, kører kurset som planlagt, dvs. med undervisning kl. 17.00 - 21.00.
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

 

Litteratur udover forskningsartikler:Litteraturliste vil fremgå af kursets semesterplan, der udleveres på kurset.
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 17.00-19.00 Forelæsning ITU 4A16
Onsdag 19.00-21.00 Øvelser ITU 4A54, 4A56

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2005-11-25 inden kl. 15.00 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret
2006-01-09 se eksamenstidsplan på kursets hjemmeside Mundtlig eksamen ITU se eksamensplan i studiehåndbogen på ITUs intranet
2006-01-10 do Mundtlig eksamen ITU do
2006-01-11 do Mundtlig eksamen ITU do