IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B13 It-entrepreneurship 
Kursusnavn (engelsk):B13 IT- Entrepreneurship 
Semester:Efterår 2004 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:15 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Ingen 
Læringsmål:ITU blev i september 2003 kåret som Danmarks iværksætter universitet, en succes, der fortjener en opfølgning! ITU udbyder derfor i denne linie dette entrepreneurship kursus, hvis formål det er at ruste de studerende bedre til livet i højteknologiske opstartsvirksomheder. Dette gøres qua en praktisk indsigt i de udfordringer en opstart indebærer, samt en teoretisk forståelse for de forhold, hvorpå entrepreneurship baserer sig.


I videnssamfundet er entrepreneurs og nye virksomheder drivende kræfter i skabelsen af vækst, nye jobs, etc. På trods af dette er det stadig sin sag at starte egen virksomhed op. Specielt indenfor IT branchen går opstartende virksomheder en hård første tid i møde ¿ de skal eksistere på et marked der hurtigt udvikler sig og skifter fokus. Markedet præges ligeledes af lave etableringsomkostninger, og dermed mange konkurrenter. Man kan derfor ikke kun basere sig på ¿good luck¿; med indsigt, systematik, og viden øges chancen for succes.

For at vedblive at være Danmarks iværksætter universitet, håber ITU derfor med dette kursus at udstyre de studerende med indsigt og værktøjer som en hjælp til en bedre opstart! 
Fagligt indhold:En entrepreneur går mange udfordringer i møde; dels skal den nødvendige kapital estimeres og indhentes, dels skal ikke-finansielle udfordringer som organisationsudvikling, videnshåndtering og ressourcer imødegås. Kurset søger at kombinere et praktisk perspektiv på entrepreneurship ved udarbejdelse og gennemgang af forretningsplan, med en teoretisk forståelse for entrepreneurship; innovationsbegreb, livcyklusmodeller, netværksanvendelse, vidensprocesser, m.m. Dette forventes gennemført qua nedenstående undervisningsplan givet ved temaer:


  1. Introduktion

  2. Gennemgang af forretningsplan ¿ overblik

  3. Hvad - Innovationsbegreb

  4. Hvorfra ¿ Systematisk innovation vs. ¿good luck¿

  5. Hvem ¿ entrepreneurens karakteristika

  6. Hvor ¿ Branche forhold

  7. Hvordan ¿ Organisation/livcyklusmodeller

  8. Hvordan ¿ Økonomi

  9. Workshop: Forretningsplanen revisited (miniprojekt kick-off)

  10. Tema Netværk

  11. Tema Vidensprocesser

  12. Afslutning/evaluering





Til hver gang vil en/flere studerende præsentere kernekoncepter i ugens litteratur. Til dette skal udarbejdelse 3 spørgsmål, som danner grundlag for diskussion. Tillige vil der til gang 2 ¿ 11 være efterfølgende øvelser. Gang 2 ¿ 8 vil disse øvelser bruges til individuelt at besvare og reflektere over de givne 3 spørgsmål. Besvarelsen gives skriftligt 1-2 sider, afleveres til underviser senest efterfølgende undervisningsgang. Gang 9-11 vil øvelser bruges til vejledning i miniprojekt, hvilket omfatter udarbejdelsen af en forretningsplan (udføres individuelt eller i gruppe). 
Læringsaktiviteter:

12 x 3 lektioner + øvelesr 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

Mundtlig eksamen baseret på miniprojekt
(individuel eller gruppe)  

Litteratur udover forskningsartikler:Se venligst lektionsplan mv. til kurset på www.ebuss.dk under \'kurser\'.