IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Formidling, projektarbejde og webdesign 
Kursusnavn (engelsk):Dissemination, Project Work and Web Design 
Semester:Efterår 2009 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:15,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://blog.itu.dk/BFPW-E2009 
Min. antal deltagere:40 
Forventet antal deltagere:60 
Maks. antal deltagere:80 
Formelle forudsætninger:  
Læringsmål: Efter kurset skal den studerende kunne:

*Debattere generelle gruppeprocesser og problemstillinger i egen gruppe.
*Anvende arbejdsdokumenter til organisering af projektarbejde
*Anvende teori om målgruppe, genre, disposition af stoffet samt sproglige virkemidler i fremlæggelsen af gruppens projekt. 
*Anvende argumentationsteknik i det konkrete projekt
*Implementere en digital arbejdsportfolio for gruppen og det enkelte gruppemedlem
*Argumentere for valg af multimedieelementer i arbejdsportfolioerne.
 
Fagligt indhold:Kurset sætter de studerende i stand til at arbejde professionelt med projekter i grupper. De lærer at anvende digitale arbejdsdokumenter til at organisere arbejdet og til at præsentere resultater.
Gruppe- og projektarbejdesformerne behandles teoretisk og der gives begreber og metoder til at afdække normer, roller og gruppetyper.
De studerende trænes i at give konstruktiv kritik, i løsning af gruppekonflikter, i at holde mentalt fokus og i at undgå stress under længerevarende intensivt arbejde.

Desuden bliver der behandlet en bred vifte af emner inden for retorikken. Vi skal blandt andet beskæftige os med afsender/modtager-forhold, den retoriske situation, appelformer samt hvordan man argumenterer overbevisende i forskellige situationer.

Der vil desuden være fokus på den studerende selv som formidler, og der vil derfor også være undervisning i kropssprog og stemmebrug. I denne forbindelse vil der blandt andet blive brugt billede og lyd, så formidling bliver en integreret del af den portefølje, den studerende skal lave.

På kursets tekniske del får den studerende praktisk erfaring med udvikling og anvendelse af digitale arbejdsportfolier.
Der introduceres en række værktøjer og teknologier der sætter den studerende i stand til at at tilpasse en eksisterende platform til egne ønsker og behov.
Den studerende får en overordnet forståelse for teknikken og muligheder og begrænsninger der ligger i at arbejde med webbaserede platforme. 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

De studerende vil gennemføre følgende læringsaktiviteter:

*Skriftlig præsentation af egen profil herunder faglige og personlige styrker og svagheder.
*Opbygge struktur på blog hvori de kan arkivere arbejdsdokumenter og produktioner.
*Løbende bruge interaktive arbejdsdokumenter som et samarbejdsredskab.
*Løse konkrete formidlingsopgaver i skiftende kommunikationssituationer med differentieret brug af medier.
*Feedback og kritik af en anden gruppes portfolio
*Løbende feedback og kritik af gruppemedlemmernes digitale publikationer
*Installation og brug af udviklingsværktøjer.
*Videopræsentation af bloggens opbygning og indhold
*Læse og anvende litteratur.
*Tekniske øvelser ved computeren.
--------
Information om studiestruktur
Dette kursus indgår på første semester på bacheloruddannelsen i digitale medier.Se studieforløbet beskrevet her:
Bachelor digitale medier

 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Portfolien er det skriflige arbejde som afleveres til eksamen. Den skal have en form som gør det muligt for underviserne at give kritik i tilknytning til de enkelte elementer som portofolien indeholder. Alle væsentlige arbejdsdokumenter skal indgå i portfolien og arbejdsdokumenterne skal beskrives med en tilknytttet forklarende tekst. Portfolien vurderes på dens funktionsduelighed, struktur og på dens klarhed i dokumentationen af de gennemgåede arbejdsprocesser.

 

Litteratur udover forskningsartikler:Helle Algreen-Ussing, Niels O. Fruensgaard (2006): Metode i projektarbejdet. Aalborg Universitetsforlag, 130 sider.

Lloyd F. Bitzer: Den retoriske situation, i RHETORICASCANDINAVICANR. 3-1997
Lund & Pedersen: Det sku' vær' så godt, samfundslitteratur 1999 (kapitlet om det retoriske kompas)
Hoff-Clausen, Elisabeth: ”Linking Ethos and Agency: the Capacity to Act Online, upubliceret, 2005
Brügger, Niels: “Theoretical Reflections on Media and Media History”, uddrag fra MediaHistory, Aarhus University Press, 2002 (pp. 33-66)
Warnick, Barbara: ”Online Rhetorics: A Medium Theory Approach” In Rhetoric Online – Persuasion and Politics of the Web, Peter Lang, 2007 (pp. 24-135)
Bolter, Jay David: ”Hypertext and the Rhetorical Canons” In Rhetorical Memory and Delivery, ed. John Frederick Reynolds, Lawrence eribaum Associat
Jan Tinge: "En metodik for stemmegymnastik"
Jørgensen & Onsberg, Praktisk argumentaion, Nyt Teknisk Forlag, 2008

Tessa Blakeley Silver: WordPress - Theme Design
 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Tirsdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU Auditorium 3 (2A56)
Tirsdag 13.00-16.00 Øvelser ITU Auditorium 3 (2A56)
Fredag 08.00-10.00 Forelæsning ITU Auditorium 3 (2A56)
Fredag 10.00-12.00 Øvelser ITU 3A50, 3A52

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2009-12-16 Senest kl. 15:00 Eksamensopgave 1 ITU På Eksamenskontoret