IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B4 Marketing og e-handel 
Kursusnavn (engelsk):B4 Marketing og e-handel 
Semester:Efterår 2000 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:0,00 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:A BA in any field.

B1-2 Taktiske og strategiske værktøjer til e-handel 
Læringsmål:De gængse marketing teorier og koncepter bliver udfordret af de ændringer som den digitale økonomi og etableringen e-handel iværksætter. Det bliver nødvendigt at se med nye øjne på, hvorledes kunder via promotion gøres opmærksom på et givet produkt, ligesom dannelsen af e-handelsvirksomheder kan bevirke opbrud i eksisternede samhandelsstrukturer og betyde etablering af nye distributionskanaler. Det er kursets formål at opfange hvilke behov for ændringer i eksisterende marketing teori disse forandringer indebærer, men også vise hvilke dele af klassisk marketing teori, der må fastholdes.
Kursets målsætning er at give den studerende:
· Overblik over klassisk marketing teori
· Indsigt i nyere teorier om forbrugeradfærd og kultur, branding, marketing channels, key account / trade marketing og de mulige tilpasninger af disse set i lyset af e-handel
· Hands on erfaringer dels med marketing analyser på nettet
Indsigt i design af distributionssystemer og logistiksystemer relateret til e-handel
 
Fagligt indhold:· Klassisk marketing teori med udgangspunkt i de 4 P'er
· Forbrugeradfærd på internettet
· Branding på nettet
· Adfærdsdata og analyser på nettet
· Distributionskanaler og kanalkonflikter
· Logistik og distribution - barrierer for implementering af e-commerce
· Marketing relationer for BTB markeder
 
Læringsaktiviteter:

12x3t forelæsninger 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Mundtlig eksamen (20 minutter inklusive bedømmelse) baseret på 2-3siders synopse  

Litteratur udover forskningsartikler: