Kursusnavn (dansk): | Lyd i digitale produktioner |
Kursusnavn (engelsk): | Sound in Digital Productions |
Semester: | Efterår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 15 |
Maks. antal deltagere: | 20 |
Formelle forudsætninger: | Den studerende skal have erfaring med at anvende Windowsbaserede programmer og gerne have kendskab til Mac (men er ikke en forudsætning), da kurset foregår i Maclab på Macintosch computere. Den studerende behøver ikke at kende noget til musik- og lydproduktion i forvejen.
|
Læringsmål: | Kurset er et introduktionsfag, der gør den studerende i stand til at:
- overskue principperne for lydarbejdet i en multimedie- eller videoproduktion og deltage i planlægningen af dette.
- analysere mulighederne for at anvende musik og lyd på diverse websites.
- beherske grundlæggende principper for reallydoptagelser med mikrofon og minidisc og overføre disse lydfiler til computeren.
- beherske grundlæggende principper for anvendelse af ProTools til at optage/sample, redigere og efterbehandle lyd.
- stifte bekendtskab med brugen af patches i Max/MSP.
- identificere muligheder og begrænsninger ved at arbejde med lyd i Flash og VJ-programmet Arkaos.
- afklare styrker og svagheder ved at bruge lyd som output i HCI (Human Computer Interaction).
- forstå principperne og perspektiverne ved brug af voiceXML.
- identificere ophavsretlige problemer i forbindelse med lydarbejde.
- forstå principperne bag de vigtigste lydformater og -komprimeringsmetoder.
|
Fagligt indhold: | På kurset lærer de studerende hvordan man anvender lyd i digitale produktioner (video, multimedie og websites) til at skabe oplevelse og stemning - ved hjælp af tale, musik og lydeffekter.
De studerende vil også arbejde med hvordan lyd kan bruges til at understøtte funktionaliteten i interaktionen med computere (HCI). Herunder vil de blive introduceret til voiceXML.
Der lægges vægt på didaktiske, narrative og psykologiske aspekter med fokus på følgende områder:
- Hvordan man skaber lyd (sampling, editering og efterbehandling).
- Hvordan man udvælger lyd (udfra stil, målgruppe, fortælling, anvendelse etc.)
- Hvordan man håndterer lyd (kompression, formater etc.)
I kurset skal deltagerne analysere en række eksisterende produktioner, hvor lyd spiller en væsentlig rolle, ligesom deltagerne vil komme til at udarbejde prototyper af lyd-sider.
Kurset indeholder en betydelig del hands-on i øvelserne, mens teorien gennemgås i forelæsningerne.
Det matematisk baserede, tekniske fundament i lyd behandles kun overfladisk i dette kursus. Kurset indeholder et virksomheds besøg i et professionelt lydstudie.
|
Læringsaktiviteter: | Undervisningen foregår typisk som forelæsning, diskussion, analyse og/eller studenterpræsen-tationer om formiddagen og øvelser om eftermiddagen. Øvelserne kan både være individuelle og gruppeøvelser. I løbet af kurset vil der desuden være to afleveringsopgaver.
|
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur Mundtlig eksamen uden forberedelse på baggrund af miniprojekt (skriftligt arbejde samt produktion). De studerende kan lave projekt og gå til eksamen i grupper op til fire, men karakteren gives individuelt.
Projektet skal afleveres senest fredag den 21. nov. 2003 kl. 12 på Eksamenskontoret.
Eksaminationen varer ca. 5 min. pr. projekt plus 15 min. pr. studerende ekskl. feedback og votering. Alle hjælpemidler er tilladte.
Bedømmelse sker med ekstern censur efter 13-skalaen.
Faget er et konstruktionsfag.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Moos, Henriette og Henrik Marstal: Filtreringer - elektronisk musik fra tonegeneratorer til samplere 1898-2001. Høst & Søn 2001.
(kan købes hos Henriette til meget favorabel pris ved kursusstart)
Langkjær, Birger: Den lyttende tilskuer. Museum Tusculanums Forlag 2000.
Øvrig litteratur findes i kursets kompendie.
|
| |