Kursusnavn (dansk): | Business Cases |
Kursusnavn (engelsk): | Business Cases |
Semester: | Forår 2012 |
Udbydes under: | Master i it, it-ledelse og strategi (ils) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://blog.itu.dk/MBUC-F2012/ |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 15 |
Maks. antal deltagere: | 35 |
Formelle forudsætninger: | Der er ingen formelle forudsætninger. |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
- Analysere og beskrive et it-behov, ud fra interessenternes strategiske behov til operationelle mål.
- Redegøre for forskellige metoder til at kortlægge behov og mål, og kunne bruge de rigtige metoder i den givne situation. Herunder skal du kunne sikre sporbarheden mellem behov, mål og løsninger samt kunne sikre at business casen inddrages når væsentlige forhold ændres.
- Redegøre for forskellige typer af business cases og kunne forklare fordele og ulemper ved hver type.
- Anvende business cases til prioritering af projekter.
- Anvende relevante teorier til at vurdere den nødvendige investering i et projekt
- Vurdere effekten af en løsning, herunder den økonomiske værdi og den strategiske betydning.
- Forklare de strategiske fordele af et it projekt med brug af relevante business case baserede modeller.
- Udarbejde en business case for et specifikt projekt.
- Relatere business cases til andre metoder og teorier fx Prince2
- Anvende Finansministeriets standardmetode til udvikling af business cases. |
Fagligt indhold: | Målet med dette kursus er at gøre dig i stand til at bidrage til en virksomheds forretning ved at udarbejde en business case. Dette kursus vil lære deltagerne at udvikle en business case der kan give virksomheder og/eller de offentlige myndigheder et konkret værktøj til at vurdere om en investering er en god og lønsom idé – og hjælper med at følge op på investeringens effekter.
Uden klare mål er det svært at styre it-projekter – og høste de konkrete gevinster. En del af de modeller og metoder deltagerne vil lære er at definere klare mål for din organisations it-investering – og en ramme for at måle om de langsigtede gevinster reelt bliver nået.
Deltagerne vil få konkret og relevant viden om emner som er vigtige for en organisation, som feks.:
• Hvad går den nye løsning ud på – og er der alternative veje at gå?
• Kan investeringen svare sig – og hvilke typer gevinster, kan vi opnå?
• Hvordan følger vi op på målene – og dermed sikrer os, at vi opnår gevinsterne?
• Hvem er de ansvarlige i projektet – og hvad er de ansvarlige for? |
Læringsaktiviteter: | Netbaseret undervisning med et antal seminarer Kurset vil i høj grad være praktisk casebaseret. Et business Case model/skabelon, såvel som eksisterende business cases vil blive gennemgået i relation til den relevante teori og diskuteret af de studerende, som også vil blive øvet i selv at udarbejde business cases.
-----
Business Case undervisningen er på hver måde innovativ. Det er en blanding af lokaleundervisning, netbaseret undervisning (Virtuel Classroom) og 3 lørdage hvor der er praktisk øvelser, hvor man kan komme hvis man har behov for hjælp.
----
Virtual Classroom afholdes i Connect: https://connect.forskningsnettet.dk/mbuc-f2012/
Det anbefales at tage denne test af forbindelsen inden: https://connect.forskningsnettet.dk/common/help/en/support/meeting_test.htm
LIVE Support og test af Connect den 2. februar kl.15-16 (dansk tid) her: ttps://connect.forskningsnettet.dk/mbuc-f2012/.
Log på med ITU brugernavn og adgangskode. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Marilyn Parker og andre
Information Economics: Linking Business Performance to Information Technology
von Rosing, Mark: Vejledning til Business Case, 2009
von Rosing, Mark: Business Case struktur og indhold, 2009 |
| |