IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):SundhedsIT - IT-arkitektur og netværk 
Kursusnavn (engelsk):HealthcareIT - IT Architecture and Networks 
Semester:Forår 2010 
Udbydes under:Master i sundheds-it (sit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:50 
Formelle forudsætninger:SundhedsIT er specielt tilrettelagt for sygeplejersker, læger, jordemødre, fysio/ergoterapeuter, bioanalytikere og personer med en relevant samfundsvidenskabelig bachelorgrad eller lignende.
Desuden kræves mindst to års relevant erhvervserfaring efter adgangsgivende uddannelse.

Som kandidatstuderende på IT-Universitetet eller på Medicin og Teknologi ved DTU kan tilmelde dig kurset, såfremt der er ledige pladser. (Gæstestuderende skal fremsende en forhåndsgodkendelse.)

Det er en fordel, men ikke et krav, at du har bestået kurserne SundhedsIT - forundersøgelse og design samt kurset SundhedsIT - teknisk implementering. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

  • Reflektere over komplekse forslag til løsninger i forbindelse med planlægning af web- og integrationsbaserede løsninger i sundhedssektoren, herunder muligheder og krav i forhold til at opnå adgang for parterne, samt borger/patient, under løbende hensyn til sikkerhed.

  • Analysere og forklare net- og sikkerhedsproblematikkens forskellige facetter, hensyn til fx registerlov, politiske og etiske hensyn, sikkerhed for dataintegritet m.v. – relateret til de ønskede løsningsmål.

  • Analysere muligheder og problemer omkring systemintegration og intersystem-kommunikation mellem heterogene systemer i sundhedssektoren (ud fra en meget vid definition af hvad denne sektor omfatter).

  • Beskrive de teknikker der anvendes til overførsel af data, såvel netværksteknisk som hvad angår overførselsmetoden (fx XML/OIOXML og lignende).

  • Diskutere og reflektere over omstillings- og integrations betydning: Dvs. hvad kræver det i praksis at integrere systemer i sundhedssektoren, udvidelser, systemændringer, ændringer af datamodeller mv.

  • Beskrive afledte og supplerende fordele og efterfølgende muligheder ved at benytte de data der opsamles i sundhedssektorens systemer (dvs. statistiske og forskningsmæssige vinkler )
 
Fagligt indhold:Fokus er på Netværk og Enterprise Architecture og implementeringsproblematikker ifht. IT i sundhedssektoren.

Tema 1
Netværk og sikkerhed

Udvekslingsmodeller, sikkerhed for borger, dataintegritet, sikring af dataoverenstemmelse eller håndtering af diskrepans m.v.

Tema 2
Enterprise Architecture

Databaser, databasemodeller, herunder ændringer/udvidelser af disse forårsaget af krav om fx integration ifht. de eksisterende systemer, organisationernes opbygning, strukturer og behov.

Statistik og forskning baseret på data i eksisterende og kommende systemer: Data Warehousing, Data Mining.

Udvalgte cases i sundhedssektoren, herunder især Det Fælles Medicinkort, men også EPJ og andre store/ambitiøse projekter.

Følgende emner behandles med fokus på at de studerende kan opnå ovennævnte læringsmål:

Fordele og ulemper ved valg af forskelle sikkerheds og netværks- og udvekslingsmodeller.

De relevante udvekslingsmodeller for data mellem heterogene systemer, herunder XML og div. relevante undergrupper (OIOXML, SOAP m.v.)

Enterprise Architecture ifht. sundhedssektoren - med henblik på forståelse af løsningsintegration og udvikling. Såvel på tværs som ifht. enkelt-institutioner- og opgaver.

Omstillings- og integrations betydning: Dvs. hvad kræver det i praksis at integrere systemer i sundhedssektoren, udvidelser, systemændringer, ændringer af datamodeller mv.

Diskussion og analyse af problemstillinger, man på kurset møder i forbindelse med integration og dataudveksling, med henblik på konkret kritisk vurdering af, om man opnår de mål, der er stillet eller om man går på kompromis og hvorfor.
 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser

2 gange underviseroplæg til diskussion og gruppearbejde mm. om ugen.

Der vil være en del fokus på casearbejde. Casene bruges til diskussion, refleksion, årsagsforklaring og analytisk arbejde.

Konkret forventes de studerende at undersøge et konkret område, anlægge en undersøgelsesmetodik, udarbejde skriftlige arbejder, fremlægge resultater for medstuderende, samt evt. fremlægge deres arbejde i en caseinstitution med henblik på at integrere dennes feedback i opgaven.

Kursets artikler vil i stort omfang blive læst og fremlagt gruppevist med hensyn til de vigtigste pointer.

Underviseroplægene udfases henover semesteret for at give plads til vejledning i en større gennemgående, gruppebaseret opgave baseret på problemorienteret projektarbejde fokuseret på et særligt og afgrænset spørgsmål. Man leder efter de særlig problemstillinger, der gemmer sig under emnets overskrift, og man vil gennem analysen stadig forsøge at præcisere problemstillingen. Der vil være vejledning i rammer for projektarbejdet.

Information om studiestruktur
Dette kursus indgår på andet semester på masteruddannelsen i SundhedsIT.

Se studieforløbet beskrevet her:
Master i SundhedsIT

I intro-ugen (uge 4) er der ændrede kursustidspunkter:
Link til skemaoplysninger

During the intro week (week 4) the course time table is changed::
Link to the time table

 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Projektopgaven udarbejdes gruppevis, men skal kunne og vil blive bedømt individuelt.  

Litteratur udover forskningsartikler:Anskaffes:
Scott A. Bernard, “An introduction to Enterprise Architecture”, 2nd ed., AuthorHouse 2005, ISBN 1-4208-8050-0 (sc), kapitel 1 – 9 incl.

Ingesman, Lars, ”Introduktion til SQL - databaser på nettet”. Nyt Teknisk Forlag 2001, ISBN: 87-571-2386-1

Geir Steen-Olesen, Arnie Stalheim, ”Introduktion til netværk” Forlaget Libris 2004, ISBN: 87-7843-662-1

Bliver lagt på Luvit ved kursustart:

- Alec Sharp & Patrick McDermott, ”Workflow Modelling”, 2nd ed., Artech House 2009, ISBN-13: 978-1-59693-192-3, kapitel 1 – 5 incl. samt kapitel 14

- Serviceorienteret arkitektur - Hvad og hvorfor IT- og Telestyrelsen, Ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling http://dokumentformater.oio.dk/bibliotek/udgiver/stat/vtu/itogtele/ita/soa/serviceorienteret-arkitektur-hvad-og-hvorfor

- Bestyrelsen for den nationale epj-organisation Strategiske udviklingsveje for epj. Eksternt review af det hidtige epj-arbejde Deloitte 2007 http//www.thearling.com/text/dmwhite/dmwhite.htm

Udover ovenstående kommer en række artikler, samlet i et kompendium samt i mindre omfang supplerende artikler. 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Mandag 16.00-18.00 Forelæsning ITU 4A20, 4A32, 4A34, 4A44
Mandag 18.00-20.00 Øvelser ITU 4A20, 4A32, 4A34, 4A44

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2010-05-25 Før kl. 15 Skriftlige arbejder ITU Eksamenskontoret (2E)
2010-06-10 Kontakt kursusansvarlig for individuelt tidspunkt Mundtlig eksamen ITU Aud 4
2010-08-20 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-23 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered
2010-08-25 Mulig dag for reeksamen /Possible date for re-exam Mundtlig eksamen ITU Eksamensform kan blive ændret / Examination form may be altered