Kursusnavn (dansk): | Læring og it |
Kursusnavn (engelsk): | Learning and IT |
Semester: | Forår 2003 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 40 |
Maks. antal deltagere: | 60 |
Formelle forudsætninger: | Kurset henvender sig til studerende med interesse for pædagogik, faglig formidling, multimedieproduktion og e-læring
- Det er en fordel, hvis den studerende har kendskab til læring, undervisningsmetoder og pædagogik, men det er ikke et krav
- Den studerende forventes at have kendskab til softwareudvikling, multimedieproduktion eller webudvikling og er i stand til at konstruere et mindre program eller en webside svarende til niveauet på kurset Grundlæggende webdesign.
|
Læringsmål: | Efter gennemførelse af kurset vil den studerende kunne:
- Designe og/eller producere prototyper af undervisningssoftware og læringsobjekter
- Anvende undervisningssoftware som underviser
- Bedømme kvaliteten af undervisningssoftware
|
Fagligt indhold: | Kurset beskæftiger sig med forskellige problemstillinger:
- Læringsteorier og undervisningstraditioner, herunder pædagogik og didaktik vedrørende læring og IT
- Anvendelse af forskellige typer digitale undervisningsmaterialer
- Udvikling af digitale undervisningsmaterialer herunder udnyttelse af
multimediets ressourcer (tekst, lyd, billede, interaktivitet)
- Praktiske e-læringsløsninger
- Målgrupper: Erhvervsaktive, børn-unge, to-sprogede, handicappede.
- Computerspil og edutainment
- Projektledelse, økonomi og afsætningsmuligheder for dansksproget undervisningssoftware
Kurset tager problemstillingerne op på grundlag af læst litteratur, forelæsninger og diskussioner på holdet samt vejledning i øvelsestiden.
De studerende arbejder gruppevis med et miniprojekt i øvelsestiden, der skal afleveres ved kurset afslutning. Miniprojektet har til formål at gå i dybden med relevante teorier og problemstillinger samt stille forslag til undervisningssoftware, som illustrerer teorierne. De studerende kan vælge at udvikle en fungerende prototype, der understøtter deres koncept i relation til teorier om læring og IT. |
Læringsaktiviteter: | Kursets format er:
- Mini-forelæsninger og øvelser 3 timer om ugen
- Vejledning af opgaver 3 timer om ugen
- 1 obligatorisk miniprojekt
- Præsentation af forskellige undervisningsprogrammer - evt. med besøg af professionelle udviklere og brugere
|
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censurMundtlig eksamen på grundlag af miniprojektet og pensum. 13 skala - ekstern censur
Miniprojektet med evt. tilhørende produktion afleveres senest fredag d. 2. maj 2003 kl. 12.00 på Eksamenskontoret.
Mundtlig eksamen varer 10 min. pr. studerende + 20 min. pr. eksamen + 10-20 min. (afhængigt af gruppestørrelse) til votering og feedback.
Ingen forberedelsestid. Alle hjælpemidler tilladt.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Litteraturliste vil fremgå af kursets semesterplan, der udleveres på kurset. |
| |