Kursusnavn (dansk): | Situationelle metoder til digitale studier |
Kursusnavn (engelsk): | Situational Methods for Digital Studies |
Semester: | Forår 2011 |
Udbydes under: | cand.it., digital design og kommunikation (ddk) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 25 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Kendskab til interview og observation er en fordel men ikke en forudsætning.
Information om studiestruktur
Dette kursus er første del af en specialisering på kandidatuddannelsen i it, linjen Digital design og kommunikation. Læs mere om specialiseringer på uddannelsen her:
Kandidat Digital design og kommunikation
|
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
- Identificere og arbejde dynamisk med forskningsspørgsmål.
- Forberede og udføre observationer og interviews med særligt fokus på teknologiers rolle i den sociale praksis.
- Analysere indsamlede data på baggrund af kvalitative analyseredskaber.
- Identificere resultater ud af et komplekst datamateriale og præsentere dem mundtligt og skriftligt. |
Fagligt indhold: | Kurset giver en introduktion til etnografi i organisationer. Undervejs indsamler de studerende data ved hjælp af interviews, observation, virtuel etnografi og dokumentstudier. De studerende opnår kendskab til analyseredskaber inspireret af videnskabs- og teknologistudier (Science and Technology Studies) med henblik på selv at blive i stand til at skabe viden om teknologianvendelse i organisationer.
Det er et væsentligt udgangspunkt at metoder ikke er neutrale værktøjer, men er med til at forme den verden, der undersøges. I en naturvidenskabelig sammenhæng kaldes denne sammenhæng mellem metoder og resultater for ‘bias’, indenfor etnografi og STS er det, at dataindsamleren er placeret midt i hvor tingene sker, en særlig kvalitet ved metodeapparatet. Med til at anvende metoderne hører derfor en forståelse for sammenhængen mellem hvordan metoderne ‘virker’ i konkrete situationer og deres teoretiske fundament/den sammenhæng de er udviklet i. Det videnskabsteoretiske fundament for metoderne vil derfor også blive diskuteret.
I løbet af kurset skal de studerende afprøve metoderne gennem et minifeltarbejde i en konkret praksis, hvor der anvendes teknologi. De sociale effekter af teknologien beskrives og analyseres i grupper ved hjælp af de tilgange, der fremlægges på kurset. |
Læringsaktiviteter: | 14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af DDK-specialiseringen Social og kulturel it, som du kan finde beskrevet her:
Specialiseringer på DDK
For at blive cand.it. i DDK skal du bestå DDK's obligatoriske moduler, og desuden
gennemføre en 22,5 ECTS specialisering samt to 7,5 ECTS valgfag.
|
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur Det er en forudsætning for at aflevere den skriftlige eksamensopgave at den studerende har deltaget i en mundtlig gruppepræsentation.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Neyland, D. (2008). Organizational ethnography. Los Angeles; London: SAGE.
Bogen skal anskaffes inden kursusstart tillige med kursets kompendium.
Kompendium. |
| |