IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Akademisk arbejde og formidling 
Kursusnavn (engelsk):Academic Work and Communication 
Semester:Efterår 2013 
Udbydes under:Bachelor i digitale medier og design (bdmd) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:60 
Maks. antal deltagere:80 
Formelle forudsætninger:Ingen. Dette kursus indgår på første semester på bacheloruddannelsen på DMD. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

  • identificere etiske problemer, der kan opstå i forbindelse med et videnskabeligt forskningsprojekt.

  • beskrive et videnskabeligt problem.

  • beskrive reliabilitet, validitet og generaliserbarhed i kvalitative studier

  • karakterisere den videnskabelige genre og strukturere en opgave ud fra de videnskabelige indholdselementer; problemfelt, metode, teori, empiri, analyse og diskussion.

  • anvende gældende normer for videnskabeligt sprogbrug, referencehåndtering og metakommunikation.

  • genkende og anvende videnskabelige kilder.

  • anvende retoriske virkemidler og argumentationsteori til at udforme et oplæg med et videnskabeligt indhold.

  • vurdere og udforme en videnskabelig tekst og et mundtlig oplæg med udgangspunkt i skriftligheds –og mundtlighedskriterierne.

 
Fagligt indhold:Kurset er delt op i to spor:

1) Introduktion til videnskabeligt arbejde, hvor den studerende lærer de grundlæggende principper inden for forskning og videnskabelig formidling at kende.

Den studerende bliver trænet i at anvende den akademiske arbejdsmetode til at forholde sig kritisk og diskuterende til forskning.

Konkret vil den studerende blive præsenteret for:
- Grundlæggende videnskabsteori.
- Overblik over de videnskabelige genrer, som man forventes at mestre på ITU.
- Metoder til strukturering af opgaver på universitetet.
- Videnskabelige normer for citater, reference, litteraturlister og layout.
- Principper for problemformuleringer og fokusering af problemfelter.


2) Undervisning i retorik med særligt fokus på mundtlig akademisk formidling. Den studerende lærer bl.a. at holde faglige oplæg for medstuderende og undervisere

Den studerende bliver trænet i at anvende retoriske virkemidler og argumentationsteori til at udforme faglige indlæg med et akademisk indhold.

Konkret vil den studerende blive præsenteret for:
- Principper for den retoriske analyse af et oplæg.
- Den retoriske dispositionsmodel.
- Skriftlighed –og mundtlighedskriterier.
- Retorisk argumentationsteori.
- De retoriske appelformer. 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger og 12 øvelsesgange

De studerende vil gennemføre følgende læringsaktiviteter:

- Produktion af akademisk indlæg, der demonstrerer den studerendes evne til at anvende grundlæggende retoriske begreber og den retoriske dispositionsmodel i praksis.

- Produktion af tekster, der demonstrerer den studerendes evne til at anvende mundtligheds –og skriftlighedskriterierne i praksis.

- Produktion af en elevator-pitch, hvor den studerende præsenterer en akademisk problemstilling på max. 59 sekunder.

- Læse og anvende litteratur.

Kurset er baseret på, at de studerende deltager aktivt i lektioner såvel som øvelsestimer. 

Obligatoriske aktivititer:Den studerende skal individuelt bestå 3 opgaver, som bliver stillet i løbet af kurset. Disse opgaver er både af skriftlig og mundtlig karakter.

Alle opgaver skal bestås for at bestå kurset. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), Bestået/ikke bestået, Intern censur

Eksamenstype X med løbende opgaver, som skal bestås for at bestå kurset som helhed.

Eksamen består af de samlede beståede obligatoriske aktiviteter.

Ved manglende aflevering pga. sygdom, afleverer den studerende en lægeerklæring, hvorefter, der aftales et individuelt afleveringstidspunkt med underviserne. Ved en ikke-bestået opgave, modtager den studerende vejledning og får derefter 14 dage til at bestå opgaven igen.

Hvis den studerende ikke består anden gang, betragtes hele kurset som ikke-bestået, og den studerende skal op til reeksamen.

Reeksamen er en mundtlig eksamen i februar.

En blank opgaveaflevering giver automatisk karakteren ikke-bestået, og den studerende har herefter 14 dage til at skrive en ny opgave. Ved blanke afleveringer modtager den studerende ikke vejledning fra underviserne. Dette er en eksamen uden censur.

Der er ikke forberedelse til re-eksamen. Det er en mundtlig eksamen uden forberedelse, en såkaldt B1/B2 på 20 min. inkl. votering og feedback.
Pensum er kursets pensum, som det fremgår af kursusbloggen, og de studerende kommer op i de opgaver, som de skulle have afleveret i løbet af semesteret.  

Litteratur udover forskningsartikler:tba 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Fredag 10.00-11.50 Forelæsning ITU Aud 4
Fredag 12.00-13.50 Øvelser ITU Aud 4, 2A14, 2A54