IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Avanceret læring og it - innovationsledelse 
Kursusnavn (engelsk):Advanced Learning and IT - Management of Innovation 
Semester:Forår 2004 
Udbydes under:cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:30 
Formelle forudsætninger:Dette kursus er et tilbud til studerende, der har taget fag som fx Læring og IT (DKM), E-learning (E-BUSS) eller på anden måde har en grundlæggende viden om virtuelle læringsmiljøer og udvikling af undervisningssoftware. 
Læringsmål:Dette kursus er et springbræt på vejen mod at blive designer af e-læringsapplikationer, hvad enten det er mere traditionelle CBT-former, løsninger til konference-systemer (CSCL) eller pervasive computing; løsninger hvor teknologi og indhold bliver allestedsnærværende. 
Fagligt indhold:På dette kursus bearbejdes de studerendes koncepter eller prototyper fra ¿design-rummet¿ til ¿markedet¿, hvilket vil sige fra prototype stadiet til salgbare, finansierede e-læringsprodukter.


De studerende skal således stifte bekendtskab med forretningsplaner, modeller for implementering, søgning af midler og meget mere, ligesom læringsteoretiske temaer, der ligger i forlængelse af grundkurset, inddrages.


På kurset gives en introduktion til læringsteorier, analyse af eksempler på e-læringsløsninger, cases og meget mere.


Af relevante emneområder, som arbejdes med er:


- Læringsteori og litteratur om undervisningssoftware

- Prototyper, ideer og præsentation

- Forretningsplan, ansøgning og finansiering

- Samarbejdsformer og etik

- Rettigheder og kontrakter 
Læringsaktiviteter:

Kurset er tænkt som en hybrid mellem et traditionelt kursus og praktik, hvor kontakten til udviklere, finansieringsmuligheder og andre interessenter ikke ligger efter kurset, men er integreret i forløbet.


Kurset forventes at blive forholdsvist udadrettet. Der sigter mod, at mindst 2-3 kursusgange planlægges som studiebesøg hos relevante institutioner og samarbejdspartnere. Dels at de studerende skal fremlægge deres projekter for eksterne samarbejdspartnere og holdets øvrige projektgrupper.


Det er en fordel, at kursisterne indgår i projektgrupper af 3-5 personer i løbet af kursusforløbet samt den mundtlige gruppeeksamen.


Man behøver ikke at være i en projektgruppe før kursusstart, men må være villig til at indgå i en projektgruppe. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

De studerende udvikler en projektansøgning og projekt/forretningsplan (i størrelsesordenen 15 sider, afhængig af løsning og målgruppe), som de eksamineres i. Produktet kan vedlægges som bilag.


Til eksamen kan enten vedlægges dokumentation fra ekstern sparringspartner eller denne kan inviteres til at deltage i eksamen, ligesom det øvrige hold inviteres for at skabe den størst mulige faglige oplevelse. Inviteredes ret til at stille spørgsmål og komme med kommentarer fastlægges på forhånd.

Afl. af prod./skriftlige arbejder til eksamen er d. 30/4 på Eksamenskontoret inden kl. 12.00.  

Litteratur udover forskningsartikler:Litteraturen på kurset vil både bestå af traditionel kursuslitteratur og eksempler på ansøgninger til f.eks. EU-projekter og danske universitetsorienterede fonde.


Hertil vil de studerende i fællesskab i løbet af kurset selv skulle udvælge en mindre del af pensumlitteratur.