IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Grundlæggende programmering 
Kursusnavn (engelsk):Introductory programming 
Semester:Forår 2002 
Udbydes under:cand. it, softwareudvikling (swu) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:21 
Forventet antal deltagere:46 
Maks. antal deltagere:85 
Formelle forudsætninger:Det forventes, at du inden kurset</dd>



  • kan bruge en computer under et af operativsystemerne Linux, MacOS eller
    Windows til at sende email, bruge en World Wide Web browser og installere
    nyt software;



  • kan studere og arbejde selvstændigt under vejledning.



Sidstnævnte vil normalt være opfyldt, hvis du har gennemført
en bacheloruddannelse eller har på anden måde tilegnet dig
tilsvarende boglige færdigheder.


Det vil være nyttigt, men det er ikke nødvendigt, hvis du
har forudgående programmeringserfaring eller på anden måde
har arbejdet med formel notation (f.eks. formler).</dd>

Kurset tilrettelægges efter disse forudsætninger.  De
er det dog i sig selv ikke garanti for, at du vil opnå kursets målsætning.
 

Læringsmål:Efter kurset skal du have tilegnet dig følgende praktiske og teoretiske færdigheder.</dd>



  • Du skal kunne løse mindre programmeringsproblemer i Java. Til det
    formål skal du kunne benytte simple datatyper, tabeller, løkker,
    metoder, klasser og objekter.



  • Du skal kunne skrive programmer med simple grafiske brugergrænseflader.



  • Du skal kunne skrive programmer med simpel input/output.



  • Du skal have en grundlæggende forståelse af, hvordan Java programmer
    afvikles. Derfor skal du kende til Javas lagermodel og vide, hvad
    metodeaktiveringer, variable, objektreferencer og objekter er og hvordan
    de indbyrdes relaterer til hinanden.



  • Du skal kunne anvende givne programbiblioteker. Derfor skal du kunne forstå
    en Java-klasses funktionalitet ud fra dens beskrivelse (dokumentation)
    og du skal forstå begreberne nedarvning (inheritance) og grænseflader
    (interfaces), inkl. metodesignaturer (method signatures) og undtagelser
    (exceptions).



  • Du skal kunne skrive simple nye programmer og programbiblioteker ved objektorienteret genbrug
    af eksisterende programbiblioteker.  Derfor skal du kunne anvende
    nedarvning af klasser og grænseflader.



  • Du skal kunne forstå at et programmeringsproblem kan løses
    på vidt forskellige måder, og at man kan vurdere de resulterende
    programmers effektivitet og korrekthed uafhængigt af computeren.



  • Du skal kende til grundlæggende teknikker til systematisk konstruktion
    af korrekte programmer. Derfor skal du bl.a. kunne formulere en metodes
    specifikation, dvs. hvad den skal opnå fremfor hvordan den skal kodes,
    og du skal kende til systematisk afprøvning (test) af programmer.



Kurset fokusserer på individuelle begreber og aspekter af
programmering og programmeringssproget Java.
Det er ikke et formål med kurset at du skal skrive egentlige applikationer,
som anvender dem i
fællesskab og introducerer dig til gængse softwareteknologier. 
Du anbefales derfor at gennemføre et umiddelbart efterfølgende
4-ugers programmeringsprojekt i projektperioden (for fuldtidsstuderende),
eller et semesterprogrammeringsprojekt på et senere tidspunkt (for
deltidsstuderende). 
Fagligt indhold:Programmer er basale byggesten i alle IT-systemer. Det er vigtigt for en softwareudvikler at forstå mulighederne, begrænsningerne og omkostningerne ved programmering, uanset hans eller hendes fremtidige
rolle som programudvikler, projektleder, designer, planlægger, eller lignende.

Kurset giver en grundlæggende introduktion til programmering i Java.
Java er et moderne objekt-orienteret sprog, der letter konstruktionen af
grafiske brugergrænseflader (dvs. skærmbilleder med menuer,
knapper, osv.) og af Internet-baserede programmer. I den grad det er muligt
i et første programmeringskursus, vil kurset også give et
rudimentært indblik i nogle programmeringsbegreber og programmeringsteknikker
løsrevet fra det konkrete programmeringssprog vi bruger. 

Den
foreløbige kursusplan ser således ud:</dd>


  1. Introduktion til Java: variable, typer, værdier.
  2. Udtryk og ordrer, løkker.
  3. Klasser og objekter.
  4. Grafiske brugergrænseflader.
  5. Oversættelse og køretid, fejlfinding.
  6. Klasser og objekter (2).
  7. Tabeller
  8. Klassehierarkier, nedarvning, grænseflader.
  9. Appletter og grafik
  10. Rekursion
  11. Søgning og sortering, afprøvning.
  12. Undtagelser (exceptions) og input/output operationer.


Der bruges programdviklingsmiljøet BlueJ, som er udviklet
for at lette undervisning i grundlæggende programmering
med Java.

Der stilles ugentlige obligatoriske opgaver, som består af både
programmerings- og papir-og-blyant-opgaver. Du skal aflevere og besvare 8 ud af 11 ugentlige opgavesæt
tilfredsstillende for at du kan gå op
til eksamen.

Se kursets hjemmeside for yderlige oplysninger: http://www.it.edu/courses/GP

Læringsaktiviteter:

Ugentlige forelæsninger (9-12), øvelser med øvelsesvejleder (13-16) og obligatoriske opgaveafleveringer. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Fire timers skriftlig eksamen med alle hjælpemidler, undtaget computer og andet elektronisk udstyr. Tilmelding til eksamen kræver godkendelse af mindst 8 ud af 11 obligatoriske opgavebesvarelser.  

Litteratur udover forskningsartikler:John Lewis, William Loftus, "Java Software Solutions -- Foundations of Program Design", 2. udgave, Addison-Wesley, 2001, ISBN: 0-201-72597-5 (paperback).

Bogen findes i 2 udgaver, en med, en uden CD-ROM. Udgaven uden CD-ROM er god nok.