Kursusnavn (dansk): | Interaktionsdesign |
Kursusnavn (engelsk): | Interaction Design |
Semester: | Efterår 2005 |
Udbydes under: | cand.it., design, kommunikation og medier (dkm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | http://www.itu.dk/courses/I/E2005/index.html |
Min. antal deltagere: | 0 |
Forventet antal deltagere: | 70 |
Maks. antal deltagere: | 130 |
Formelle forudsætninger: | Der er ingen krav om formelle forudsætninger for at kunne deltage på kurset. Generelle færdigheder i brug af it er en fordel.
|
Læringsmål: | Efter kurset vil du kunne:
- planlægge og udføre brugerorienteret designprojekter med udgangspunkt i etnografiske studier af anvendelseskonteksten,
- anvende et udvalg af analyse- og designmetoder relevante for interaktive produkter,
- udpege og reflektere over en række teoretiske problemstillinger relateret til eksplorative designprocesser.
|
Fagligt indhold: | Kurset handler først og fremmest om design som en eksplorativ proces, der løber fra ide eller problemstilling til et færdigt koncept og mock-up.
Under kurset kommer du til at arbejde med metoder, der understøtter de forskellige sider af interaktionsdesign: Ideudvikling, dataindsamling, organisering af data, skitsearbejde samt udvikling og anvendelse af mock-ups / prototyper.
Parallelt med det praktiske designarbejde vil du blive introduceret for en række teoretiske aspekter i form af artikler der belyser centrale problemstillinger inden for design af interaktive produkter.
|
Læringsaktiviteter: | 12 forelæsninger og 12 øvelsesgange Forelæsninger, øvelser og et mindre designprojekt i grupper med vejledning.
NB! I intro-ugen er der ingen øvelser, kun forelæsning fra 9.00 - 12.00.
|
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Kompendium til kurset kan købes på IT-Universitetet.
|
| |