IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Digital retorik (for DDK med studiestart før E2012) 
Kursusnavn (engelsk):Digital Rhetorics (for DDK med studiestart før E2012) 
Semester:Forår 2013 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Engelsk 
Kursushjemmeside:http://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:65 
Maks. antal deltagere:85 
Formelle forudsætninger:Dette kursus forudsætter kendskab til generel kommunikationsteori.
Eksempelvis som præsenteret på de obligatoriske moduler på IT-Universitetets kandidatuddannelse i it. linjen Digital design og kommunikation: Medier og Kommunikation, og Webdesign og webkommunikation og tidligere Digitale medier: Formidling og design.

Erfaring med design af simple hjemmesider er også en fordel, men ikke et krav.

-----
Information om studiestruktur
Dette kursus er en del af de obligatoriske moduler på kandidatuddannelsen i it, linjen Digital design og kommunikation. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:

1) reflekteret tilrettelægge og gennemføre et mini-kommunikationsprojekt i praksis, med udgangspunkt i de redskaber, der forud for projektet er blevet præsenteret på kurset.

2) redegøre selvstændigt for teorier om målrettet kommunikation og retoriske virkemidler i en digital kontekst, og samtidig kunne anvende disse teorier operationelt i en analyse af en kommunikativ problemstilling eller case.

3) bevidst anvende akademisk retorik og demonstrere sit kendskab til akademisk retorisk praksis ved at overholde genrens konventioner i den afleverede eksamensopgave. 
Fagligt indhold:Dette kursus dækker en bred vifte af emner inden for retorik generelt, og kommunikation i digitale sammenhænge mere specifikt.

Kurset retter sig mod de særlige vilkår for kommunikation som de digitale medier repræsenterer og fokus er både teoretisk og praktisk. Formålet med kurset er dels at sætte den studerende i stand til at analysere og planlægge målrettet digital kommunikation, dels at give et indblik i nogle af de særlige problemstillinger og muligheder, der knytter sig til digital kommunikation-

Eksempler på potentielle emner: hvad er digital retorik?, målrettet kommunikation på web, visuel retorik, multimodal kommunikation, retorik og design, strategisk kommunikation, troværdighed og autencitet, viral kommunikation, retorik i web 2.0 tidsalderen, storytelling og virksomhedskommunikation, hvordan planlægger man tværmediel kommunikation og hvordan kan digitale medier med fordel indgå som led i et tværmedielt projekt? 
Læringsaktiviteter:14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning

Dette kursus er organiseret som en blanding af forelæsninger og et "avanceret seminar" hvor de studerende er kraftigt medansvarlige for udbyttet. Kurset bygger på aktiv deltagelse, såvel i løbende diskussioner som i studenteroplæg o.lign. Teksterne gennemgås ikke altid direkte, så deltagelse uden forberedelse er lidet meningsfuldt. Endelig indebærer kurset at deltagerne er beredte på at få og give konstruktiv kritik af hinandens arbejde.

I løbet af kurset skal studenterne levere et mini-kommunikationsprojekt for at få adgang til eksamen.

-------------------------

Se hvordan undervisningen er tilrettelagt her:

Skemaoplysningerne vil være tilgængelige fra kort før semesterstart. 

Obligatoriske aktivititer:I dette kursus skal de studerende gennemføre obligatoriske aktiviteter (fx deltagelse, opgaver, øvelser, fremlæggelser, produktioner), som skal opfyldes for at blive indstillet til eksamen og evt. for at kunne aflevere skriftlig arbejde til eksamen. Hvis aktiviteterne ikke gennemføres annulleres tilmeldingen til eksamen.

De obligatoriske aktiviteter (datoer annonceres på kursusbloggen/-hjemmesiden):
* Minikommunikationsprojekt
* Deltagelse i opgavefremlæggelse
 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Forudsætning for at kunne gå til eksamen på kurset er aflevering og beståelse af en praktisk opgave undervejs i kurset (minikommunikationsoppgaven), samt deltagelse med oplæg på den opgavefremlæggelsesdag, der vil indgå i den sidste del af kurset.

Eksamen er rent skriftlig. Den studerende skal producere et projekt på 8-11 sider (sidetal beregnes i henhold til kursets opgaveskabelon) som præsenterer en original undersøgelse indenfor et eller flere af kursets emner. Det forventes, at projektet i sin udforming også demonstrerer kendskab til den akademisk retoriske stil.  

Litteratur udover forskningsartikler:Den primære litteratur på kursus vil være det til kurset producerede kursuskompendium, der vil kunne købes i bogladen forud for kurset.

Herudover anbefales Elisabeth Hoff-Clausens bog "Online ethos. Webretorik i politiske kampagner, blogs og wikis" (Samfundslitteratur, 2008), 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 12.00-13.50 Forelæsning ITU Aud 1
Onsdag 14.00-15.50 Øvelser ITU Aud 1 + balkonarbejdspladser

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-05-15 No later than 2PM Eksamensopgave 1 ITU Student Affairs and Programmes, wing 3D