IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Strategi og Governance 
Kursusnavn (engelsk):Strategy and Governance 
Semester:Forår 2015 
Udbydes under:Master i It-ledelse (itl) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:
Formelle forudsætninger:Dette kursus er kun åbent for masterstuderende.
 
Læringsmål:Efter kurset forventes det, at deltagerne er i stand til at beskrive, analysere, diskutere og reflektere de centrale emner fra kurset. Dette med udgangspunkt i kursets litteratur og teorier.

Dette inkluderer:
- Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over forskellige perspektiver af IT –strategi med udgangspunkt i kursets litteratur og teorier samt bruge disse til at beskrive egen organisations nuværende og forventelige IT-strategi
- Beskrive, analysere, diskutere og reflektere IT-Governance udgangspunkt i kursets litteratur og teorier samt bruge disse til at beskrive egen organisations nuværende og forventelige IT-Governance
- Beskrive, analysere, diskutere og reflektere over Alignment og samarbejdsrelationer i organisationen, hertil beskrive, analysere, diskutere og reflektere over begrebet Tillid i IT samarbejde
- Vurdere teoretiske og praktiske strategiske og governance problemstillinger i et it-perspektiv. Beskrive og opstille nye løsningsmodeller på disse problemstillinger, og formidle disse til både fagfæller og ikke-specialister. 
Fagligt indhold:For at bidrage aktivt til forretningsmæssig værdiskabelse vha. IT er det en forudsætning, at de der varetager eller påtager sig et ledelsesmæssigt ansvar er bevidste om den organisation som anvender og interagere med IT. Endvidere er det er forudsætning af vedkommende har forståelse for hvordan IT kan bidrage til udvikling af forretningens processer, til udvikling af nye produkter og services, og til nye mulige strategier for organisationen.

De studerende opbygger gennem kurset viden og forståelse for Strategi og governance, og IT mulige bidrag til udvikling heraf. Samtidig opbygger de studerende viden og forståelse for strategi og governancemodeller. Det hele diskuteres og perspektiveres i forhold til IT organisationen og IT lederens kompetencer, samt behov og mulighed for transformation.

Efter endt kursus kan de studerende analysere og evaluere IT’s nuværende og fremtidig mulige bidrag til værdiskabelse og fremtidige udvikling af forretningen.

Tema på kursets første seminar: Governance og Alignment
Tema på kursets andet seminar: Strategi 
Læringsaktiviteter:

Kurset gennemføres som en kombination af selvstudie, gruppedialoger, weekendseminarer og aflevering af opgaver.

Der er to weekendseminarer som varer fra fredag morgen til lørdag eftermiddag (24.- 25. april og 29.- 30. maj), hvor der veksles mellem teoretiske indlæg og gruppediskussioner. 

Obligatoriske aktivititer:Der er ingen obligatoriske aktiviteter. Vær venlig KUN at ændre denne tekst når der er obligatoriske aktiviteter./
There are no mandatory activities. Please, change this text ONLY when there are mandatory activities. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam)

Der laves et individuelt eller i grupper af 2-3 studerende en mindre projektrapport. De studerende vælger selv, indenfor fagets pensum og litteratur, emnet for deres projekt og hvilken problemformulering de ønsker at besvare.

De studerende afleverer inden faget går i gang en beskrivelse af det emne de gerne vil arbejde med i projektet – hertil udleveres en skabelon for beskrivelse af emnet (dette må gerne indledningsvist være i egne ord).

Projekterne følger en rimelig stram struktur som de studerende præsenteres for ved starten af faget, herunder skal opgaven indeholde et metodeafsnit. Omfanget af opgaven er ca. 15 sider ved individuelle studerende og ca. 25 sider ved 2-3 studerende.

Ud fra det emne om den enkelte studerende ønsker at udarbejde projekt indenfor f.eks. Governance dannes der studieprojektgrupper. Medlemmerne af grupperne kan give hinanden såvel faglig som opgavemæssig sparring, og hver gruppe tilknyttes en vejleder.

Vejledere på faget er: Pernille Kræmmergaard, Klaus Østergaard og tentative Hanne Westh Nicolajsen (og ny medarbejder).
Censor: Ekstern censor

Hver gruppe af studerende tilbydes sammenlagt 2-3 møder med vejleder som udover møderne også kan konsulteres ad-hoc over telefonen for individuelle konkrete spørgsmål.

Projektrapporten afleveres inden eksamen, og vejleder og censor læser rapporten inden selve eksamen.
Selve eksamen tager udgangspunkt i projektet og der perspektiveres til det øvrige pensum.

Der afsættes 30 min. pr. studerende som fordeler sig således:

• Præsentation af opgave og perspektivering (10 min.)
• Spørgsmål og diskussion (15 min.)
• Votering (5 min.)
• (Der er 5 min. pause mellem hver eksamination)  

Litteratur udover forskningsartikler:Kan ses på fagets LearnIT-side.