IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):B12 Marketing og E-business 
Kursusnavn (engelsk):B12 Marketing og E-business 
Semester:Forår 2006 
Udbydes under:cand.it., e-business (ebuss) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:http://www.ebuss.dk 
Min. antal deltagere:15 
Forventet antal deltagere:30 
Maks. antal deltagere:40 
Formelle forudsætninger:B1 Strategiske og taktiske værktøjer til E-business eller et tilsvarende kursus. 
Læringsmål: Kursets målsætning er at give den studerende:
¿ Overblik over klassisk marketing teori
¿ Indsigt i nyere teorier om forbrugeradfærd og kultur, branding, marketing channels, key account / trade marketing og de mulige tilpasninger af disse set i lyset af e-business og e-marketing
¿ Indsigt i marketing analyser på nettet 
Fagligt indhold: De gængse marketing teorier og koncepter bliver udfordret af de ændringer som den digitale økonomi og etableringen e-handel iværksætter. Det bliver nødvendigt at se med nye øjne på, hvorledes kunder via promotion gøres opmærksom på et givet produkt, ligesom dannelsen af e-handelsvirksomheder kan bevirke opbrud i eksisterende samhandelsstrukturer og betyde etablering af nye distributionskanaler. Det er kursets formål at opfange hvilke behov for ændringer i eksisterende marketing teori disse forandringer indebærer, men også vise hvilke dele af klassisk marketing teori, der må fastholdes.

¿ Klassisk marketing teori fra de 4 P`er til relationsmarkedsføring
¿ Forbrugeradfærd på internettet
¿ Branding på nettet og branding af e-business virksomheder
¿ Adfærdsdata og analyser på nettet
¿ Distributionskanaler og kanalkonflikter
¿ Marketing relationer for BTB markeder 
Læringsaktiviteter:12 forelæsninger + lejlighedsvis øvelser i forbindelse med undervisningen

12 x 3 lektioner + enkelte øvelsesgange. 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Ekstern censur

20 minutters mundtlig eksamen baseret på en individuel synopsis. Synopsen skal afleveres i 3 eksemplarer på EBUSS studiesekretariat senest fredag d. 28. april 2006 kl. 15:00.

Eksamen holdes d. 16. og/eller d. 19. juni 2006.  

Litteratur udover forskningsartikler:Der benyttes:

1) grundbog i marketing
2) lærebog om online marketing
3) artikler hentet i artikeldatabaser
4) kompendium

Der bruges følgende bøger som grundbøger: Zigler, Christian Oxholm (2004), "Marketing Management ¿ kort og godt"  
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Onsdag 09.00-12.00 Forelæsning ITU 2A12

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2006-06-16 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere
2006-06-19 Tidspunkt oplyses senere Mundtlig eksamen ITU Lokale oplyses senere