Kursusnavn (dansk): | Strategisk ledelse |
Kursusnavn (engelsk): | Strategisk ledelse |
Semester: | Efterår 2012 |
Udbydes under: | Master i It-ledelse (ilm) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 12 |
Forventet antal deltagere: | 30 |
Maks. antal deltagere: | 40 |
Formelle forudsætninger: | Du skal have kendskab til mindst et af nedenstående områder:
- Forretning og ledelse (fx gennem kurset Forretning og ledelse, HD eller HA)
- Grundlæggende organisationsteori (fx gennem kurset Organisations- og virksomhedsteori) |
Læringsmål: | Efter kurset skal den studerende kunne:
• Karakterisere forudsætningerne for klassiske organisatoriske modeller og læren om Complex Responsive Processes
• Vurdere en organisations muligheder for at udøve strategisk ledelse gennem Complex Responsive Processes
• Identificere og beskrive tilgang og omfang i forhold til at starte et strategisk ledelsesforløb op i en organisation eller i et afgrænset område af denne.
• Vurdere effekterne af de identificerede ledelsesmæssige initiativer |
Fagligt indhold: | Kurset giver den studerende grundig indsigt i læren om Complex Responsive Processes, der i dag er grundstenen i langt de fleste akademisk baserede lederuddannelser, herunder de fleste MBA- og civiløkonomuddannelser.
Læren om Complex Responsive Processes påstår, at den klassiske ledelses- og organisationsteori kommer til kort i nutidens komplekse omverdens- og organisationsstrukturer, der i pensum omtales som Strategic Choice Theory. Disse teorier er baseret på cybernetiske, kognitive og individuelle psykologiske modeller.
Strategisk ledelse baseret på Complex Responsive Processes er baseret på relationspsykologi og dermed menneskelig interaktion.
I den forbindelse rettes opmærksomheden mod de såkaldte tidsmæssige processer af menneskelig interaktion, det vil sige alle de sociale kontaktflader vi har med andre mennesker i vores hverdag. Det er netop i disse interaktioner at ledelse og dermed roden til organisatorisk udvikling skal findes.
Den studerende sættes i stand til at forstå og arbejde med de ledelseskompetencer som skal opnås i denne kontekst;
• Refleksiv aktivitet; opmærksomhed på vores relationer med andre
• Strategisk ledelse; strategier og intentioner opstår i det konverserende liv i organisationer og strategisk ledelse foregår derfor i dette rum
Usædvanlige og diversificerede ledelseskompetencer;
• Selvrefleksion
• Tage ejerskab af egen del af, hvad der foregår
• Færdigheder i at facilitere frit flydende konversationer
• Evne til at kunne artikulere hvad der opstår i samtaler
• Følsomhed for gruppedynamikker |
Læringsaktiviteter: | 14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser 14 ugers undervisning bestående af forelæsninger og øvelser
Udarbejdelse af miniprojekt i grupper
De fleste lektioner vil bestå af forelæsning eller arbejde med case opgaver.
Case opgaver vil dels være opgaver designet til at illustrere bestemte problemområder, dels caseopgaver baseret på dagsaktuelle virksomhedssituationer. Gæsteforelæsere kan optræde. |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur Skriftlige arbejder udgøres af miniprojekt, som udarbejdes i grupper.
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Strategic Management and Organizational Dynamics, Ralph D. Stacey. 6th edition, ISBN: 978-0-273-72559-6
Uddrag af:
• Funky Business; Nordström og Ridderstråle
• Leadership in Organizations; Gary Yukl
• Organisationer i forandring, Samfundslitteratur |
| |