Kursusnavn (dansk): | Objektorienteret Programmering |
Kursusnavn (engelsk): | Object Oriented Programming |
Semester: | Efterår 2001 |
Udbydes under: | cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) |
Omfang i ECTS: | 7,50 |
Kursussprog: | Dansk |
Kursushjemmeside: | https://learnit.itu.dk |
Min. antal deltagere: | 10 |
Forventet antal deltagere: | 0 |
Maks. antal deltagere: | 200 |
Formelle forudsætninger: | Der er ingen formelle forudsætninger. De anbefalede forudsætninger er :
Der forudsættes en hvis færdighed i programmering f.eks. fra at have fulgt kurserne Indledende Programmering og Begreber og Redskaber til Programmering eller tilsvarende.
Praktisk softwareudviklingserfaring fra projektarbejde.
Kendskab til systemudvikling fra f.eks kurser som "Interaktive Systemer og Projektledelse" eller tilsvarende vil være en fordel.
- Gennemført et datalogisk projekt
svarende til projektet på OB modul 1 eller TIT 1. semester.
|
Læringsmål: | Studienævnet for Tværfaglig IT tager forbehold overfor senere ændringer i kursusbeskrivelsen. Se den seneste version på: http://www.dat.ruc.dk/undervisning2/ under kurser 2001.
Kursets formål er kvalificere den studerende til at beherske og anvende centrale begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af objektorienterede programmer. Undervisning i objektorienteret programmering er mere end undervisning i syntaks og semantik for et objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse af objektorienteret programmering kræver fortrolighed med objektorienterede begreber samt færdighed i at kunne anvende disse effektivt og systematisk ved udvikling af programmer. Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset
- er fortrolig med de vigtigste begreber inden for
objektorienteret programmering, herunder indkapsling, nedarvning og polymorfi, og kan anvende disse i praksis
- kan anvende det objektorienterede
programmeringssprogs forskellige faciliteter, bl.a. til realisering af grafiske brugergrænseflader og programmer med samtidighed.
|
Fagligt indhold: | Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:
- Klassebegrebet
- klasser, objekter, referencer, indkapsling, nedarvning, polymorfi
- Modularisering
- grænseflader, indre klasser, pakker
- Designmønstre
- Fejlhåndtering
- undtagelser
- Indlæsning og udskrivning
- strømme, filer, serialisering
- Grafiske brugergrænseflader
- grafiske komponenter, hændelser, layout
- Samtidighed
- tråde, synkronisering
|
Læringsaktiviteter: | forelæsninger og øvelser |
Eksamensform og -beskrivelse: | X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur Individuel afleveringsopgave i januar
|
Litteratur udover forskningsartikler: | Meddeles senere |
| |