IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Objektorienteret Programmering 
Kursusnavn (engelsk):Object Oriented Programming 
Semester:Efterår 2001 
Udbydes under:cand.it., tværfaglig it-udvikling (tit) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:10 
Forventet antal deltagere:
Maks. antal deltagere:200 
Formelle forudsætninger:Der er ingen formelle forudsætninger. De
anbefalede forudsætninger er :


Der forudsættes en hvis færdighed i programmering
f.eks. fra at have fulgt kurserne Indledende
Programmering og Begreber og Redskaber til
Programmering eller tilsvarende.


Praktisk softwareudviklingserfaring fra projektarbejde.


Kendskab til systemudvikling fra f.eks kurser som
"Interaktive Systemer og Projektledelse" eller
tilsvarende vil være en fordel.


  • Gennemført et datalogisk projekt
    svarende til projektet på OB modul 1 eller TIT 1.
    semester.

 
Læringsmål:

Studienævnet for Tværfaglig IT tager forbehold
overfor senere ændringer i kursusbeskrivelsen. Se
den seneste version på:
http://www.dat.ruc.dk/undervisning2/ under kurser
2001.


Kursets formål er kvalificere den
studerende
til at beherske og anvende centrale begreber og
teknikker i
forbindelse med udvikling af objektorienterede
programmer.
Undervisning i objektorienteret programmering er
mere
end undervisning i syntaks og semantik for et
objektorienteret
programmeringssprog. Beherskelse af
objektorienteret programmering
kræver fortrolighed med objektorienterede
begreber samt
færdighed i at kunne anvende disse effektivt og
systematisk
ved udvikling af programmer.
Målet er, at den studerende efter
gennemførelse af kurset


  • er fortrolig med de vigtigste begreber inden for
    objektorienteret programmering, herunder
    indkapsling, nedarvning og
    polymorfi, og kan anvende disse i praksis

  • kan anvende det objektorienterede
    programmeringssprogs forskellige faciliteter, bl.a. til
    realisering
    af grafiske brugergrænseflader
    og programmer med samtidighed. 
Fagligt indhold:Kursets indhold kan overordnet beskrives ved
følgende punkter:


  • Klassebegrebet
    - klasser, objekter, referencer, indkapsling,
    nedarvning, polymorfi


  • Modularisering
    - grænseflader, indre klasser, pakker


  • Designmønstre


  • Fejlhåndtering
    - undtagelser


  • Indlæsning og udskrivning
    - strømme, filer, serialisering


  • Grafiske brugergrænseflader
    - grafiske komponenter, hændelser, layout


  • Samtidighed
    - tråde, synkronisering 
Læringsaktiviteter:

forelæsninger og øvelser 

Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 13-skala, Intern censur

Individuel afleveringsopgave i januar  

Litteratur udover forskningsartikler:Meddeles senere