14 ugers undervisning bestående af forelæsninger, øvelser og vejledning Projektforløb I løbet af hele semestret arbejder den studerende på det samme projekt i grupper af 2-4 studerende. Grupperne etableres i løbet af de første 3 lektioner. 14. undervisningsgang vil der være projektvejledning. Forelæsninger: Forelæsningerne kører som regel i 2 gange 45 minutter og vil indimellem blive afbrudt af mindre øvelser på papir. Enkelte gange vil forelæsningen blive forkortet for at skabe mere tid til både scriptskolen og gruppens arbejde med projektet. Scriptskole: I løbet af semesteret køres en "scriptskole" hvor man lærer helt grundlæggende programmeringsteknikker: variable, datatyper, objekter, betingelser, løkker, funktioner, events mm. I scriptskolen anvendes JavaScript og PHP. Har man ingen kode erfaring er Scriptskolen en forudsætning for at kunne følge med i senere demonstrationer af PHP og JavaScript kode. Det forventes ikke at man på egen hånd kan kode det der bliver demonstreret. Derimod forventes det at man kan forklare hvad koden gør. Scriptskolen vil ligge i forlængelse af forelæsninger og dermed optage det meste af en øvelsesgang. Enkelte gange vil de erstatte sidste del af forelæsningen for at give de studerende mulighed for at nå at deltage i gruppearbejdet med projektet. Inddragelse af de studerende: Der vil i midten af semestret være en lektion med fremlæggelser hvor hver grupper bliver bedt om at give en anden gruppe kritik, med udgangspunkt i usability-teori. Undervejs opfordres grupperne til at fremvise deres projekters deliverables i starten af lektionen. Ud fra et givet tema skal den studerende på baggrund af eksisterende web applikationer og web baserede services, identificere et nyt servicebehov, og foreslå en web-baseret applikation der kan tilfredsstille dette behov. Forslaget skal tage form af en gennemtænkt løsning, hvor løsningens koncept og design skitseres vha. diverse arbejdsdokumenter/deliverables (koncept-modeller, wireframes, mock-ups). Forslaget indeholder endvidere en delvis implementering. Det tekniske mindstekrav til implementeringen er at der i koden loades og præsenteres data fra en ekstern kilde (database/XML/webservice). I forslaget skal anvendes teoretisk og praktisk kendskab til teori om brugervenlighed og brugeroplevelser, og den studerende skal forholde sig til mediets særlige egenskaber og potentiale. Hele processen med at udarbejde dette forslag skal løbende dokumenteres og kommenteres i en projektblog, som udgør afleveringen.
Der afleveres en projektblog som gruppen har publiceret til løbende under forløbet for at dokumenteres deres arbejdsproccess med løsningsforslaget. Her vil undervisningsansvarlig, hjælpelærer (løbende) og censor (efter aflevering) kunne se gruppens deliverables, reflektioner, resultat af gruppe diskussioner, kode snippets og forklaringer af hvad de gør, henvisning og beskrivelse af ressourcer og inspiration med relevans for projektet. Bloggen afleveres som link og det er bloggen der vurderes. Der laves endvidere et eksport af bloggen som brændes på en CD sammen med billeder som er anvendt på bloggen og kildekoden som dokumentation for den delvise implementation, herunder også et eksport af databasen. Mundtlig eksamen varer 30 minutter per eksaminand (eks. votering).