IT-Universitetet i København
 
  Tilbage Kursusoversigt
Kursusbeskrivelse
Kursusnavn (dansk):Global IT 
Kursusnavn (engelsk):Global IT 
Semester:Efterår 2013 
Udbydes under:cand.it., digital design og kommunikation (ddk) 
Omfang i ECTS:7,50 
Kursussprog:Dansk 
Kursushjemmeside:https://learnit.itu.dk 
Min. antal deltagere:12 
Forventet antal deltagere:100 
Maks. antal deltagere:130 
Formelle forudsætninger:.Kurset er obligatorisk på tredje semester / DDK. 
Læringsmål:Efter kurset skal den studerende kunne:
- Udvælge og anvende centrale teorier om global it i en Digital Design og Kommunikation kontekst.
- Udvælge og anvende relevante metoder til undersøgelse af ’global it’ i en Digital Design og Kommunikation kontekst.
- Reflektere over styrker og svagheder ved forskellige teoretiske, metodiske og analytiske tilgange til ’global it’ i en Digital Design og Kommunikation kontekst
- Omsætte teoretiske, metodiske og analytiske tilgange til ’global it’ i et Digital Design og Kommunikation perspektiv til ’outputs’ i form af undersøgelser, analyser, løsninger, metodologiske eksperimenter.
- Udvikle og diskutere forståelsen af ’global it’ i et Digital Design og Kommunikation perspektiv 
Fagligt indhold:Global it er et obligatorisk fag (7,5 ECTS), på DDK, 3.semester. Teksten i Studieordningens paragraf 18 lyder: “The module focuses on interaction, culture and societal change processes from a global digital perspective in theory and practice.”

Kurset kombinerer tre tilgange til forståelse af it i et globalt perspektiv: teknik, infrastruktur og kultur. I forhold til de generelle perspektiver vil vi komme ind på spørgsmål om affordances, netværk og brug og betydning og i forhold til kultur og brugerperspektiver vil vi fokusere på adgang, relationer og forandringsprocesser.
I kurset introducerer vi globaliseringsteori og teorier om forholdet mellem det globale og det lokale med udgangspunkt i et Digital Design og Kommunikation perspektiv; det handler blandt andet om, hvordan it befordrer såvel globalt udblik som lokal forankring.
Desuden fokuserer vi på henholdsvis global interaktion og kommunikation og adaptation af it i et lokalt og globalt perspektiv.
I løbet af kurset arbejder de studerende i grupper med forskellige cases og opgaver, der giver dem mulighed for at anvende teori i praksis. Det vil sige, at grupperne kan arbejde med cases, hvor man kan analysere konkrete problemstillinger og/eller designe en digital løsning, som befordrer global interaktion. 
Læringsaktiviteter:

Ændringer i beskrivelsen af læringsaktiviteter kan forekomme op til kursusstart.

Kurset består af lektioner de fire første uge med hver 3 forelæsninger. De efterfølgende uger arbejder de studerende selvstændigt i grupper om fem opgaver og det afsluttende eksamensprojekt. Grupperne får feedback i learnIT (læringsplatform).
Holdet skal selv finde frem til en metode til at inddele holdet i grupper med fire deltagere. Inddelingen skal være afsluttet senest ved undervisningsgang 4. 

Obligatoriske aktivititer:Der er i alt fem obligatoriske opgaver, fordelt på kursets sidste 10 uger. Der stilles en ny opgave hver anden uge og grupperne arbejder med dem og afleverer dem gruppevis. Opgaverne vil være forskellige og krav til omfang med mere vil fremgå af den opgavebeskrivelse, grupperne får. Grupperne skal skrive de studerende på, der har arbejdet aktivt med løsningen af opgaven. Opgaverne bedømmes løbende af undervisere og TAere. Hvis en opgave ikke opfylder mindstekravene til aflevering jævnfør opgavebeskrivelsen, bliver gruppen bedt om at arbejde videre på den og aflevere den igen inden den samlede deadline for oblibatoriske opgaver. Alle studerende skal have deltaget aktivt i udarbejdelsen af de obligatoriske opgaver for at blive indstillet til eksamen. Alle opgaver afleveres elektronisk via learnIT. 
Eksamensform og -beskrivelse:X. experimental examination form (7-scale; external exam), 7-trins-skala, Ekstern censur

Eksamensformen er CG – Hand-in exams for groups.
Der afleveres en antologi: hver gruppe samarbejder om et projekt valgt ud fra én af de fem obligatoriske opgaver. Hver gruppe medlem skriver en selvstændigt kapitel, der kan anskueliggøre, at den studerende opfylder læringsmålene. Gruppen skriver i fællesskab en indledning og hvis gruppen finder det nyttigt, en samlet konklusion. Gruppen samler teksterne til én opgave og afleverer dem til eksamenskontoret. Bemærk, at det bortset fra de fælles dele tydeligt skal fremgå (navn og ITU login) hvem der har skrevet de enkelte kapitler. Hvert kapitel har sin egen referenceliste, som ikke medregnes i omfanget.
Indledningen må højst fylde 5000 enheder og hvert kapitel må højst fylde 20000 enheder. En eventuel fælles konklusion må højst fylde 4000 enheder.
Ved sygeeksamen og re-eksamen arbejder den studerende som ved almindelig eksamen med en opgave valgt blandt de obligatoriske og afleverer en opgave på højst 29000 enheder minus referencer.  

Litteratur udover forskningsartikler:.tba 
 
Afholdelse (tid og sted)
Kurset afholdes på følgende tid og sted:
UgedagTidspunktForelæsning/ØvelserStedLokale
Torsdag 08.00-09.50 Forelæsning ITU Aud 1
Torsdag 10.00-11.50 Øvelser ITU Aud 1

Eksamen afholdes på følgende tid og sted:
EksamensdatoTidspunktEksamenstypeStedLokale
2013-12-11 No later than 2 PM Skriftlige arbejder ITU Student Affairs and Program (wing 3D)